About Me

My photo
Received my early education at the Rifle Range Road (2) Primary School, Kuala Lumpur. Attended junior high school at Raja Abdullah Secondary School, Kuala Lumpur and high school at Technical Institute, Kuala Lumpur. Further study at Mara Institute of Technology (ITM), Shah Alam, Selangor and obtained Certificate in Town and Regional Planning and Diploma in Quantity Surveying. Continued study in Mara University of Technology (UiTM) and obtained Bachelor of Quantity Surveying (Honours). I am a skilled commercial manager with extensive background in-and thorough knowledge of- development, construction, maintenance and construction contracts. Also having knowledge and experience in project, facilities and property management. Experienced in developing and implementing competitive cost planning, project budgeting, cost controlling and development appraisal. Exceptional organizational, analytic and managerial skills. Career as Commercial Expert till now.

Monday 5 January 2015

Hubungan sosial dan interpersonal

Manusia adalah makhluk sosial yang bermakna ia akan sentiasa memerlukan kehadiran manusia lain dapat berinteraksi untuk memenuhi keperluan sosial mereka. Keperluan sosial ini berlaku dalam semua aspek kehidupan, termasuk apabila ia berada dalam skop kerja. Setiap orang mahu bekerjasama dengan orang lain, seperti yang kita tahu bahawa manusia tidak akan dapat menyelesaikan semua kerja-kerja yang ada tanpa kehadiran dan bantuan orang lain.


Dalam dunia kerja, masing-masing akan membuat hubungan atau hubungan, kedua-dua lisan dan bukan lisan dengan manusia yang lain. Dalam syarikat atau organisasi, sebagai seorang lelaki, anda akan cuba untuk menyelinap ke dalam tingkah laku - tingkah laku organisasi yang wujud dalam syarikat di mana anda bekerja. Anda akan bekerja sekeras mungkin untuk menyesuaikan tingkah laku - tingkah laku dan budaya yang wujud di syarikat di mana anda bekerja. Tingkah laku dan budaya organisasi adalah apa yang kita sering panggil dan dinamik kumpulan.



Pada hari ini dan umur, kebanyakan orang tidak lagi mahu memberi perhatian atau enggan untuk memahami dinamik kumpulan yang berlaku di tempat kerja mereka. Sistem sosial cenderung untuk menjadi lebih individualistik perbuatan mereka dalam membuat hubungan dengan rakan sekerja. Elton Mayo, telah menjalankan penyelidikan dalam 1920 - 1930 di Hawthorne dan mendapatkan hasil yang pada suatu syarikat, pekerja cenderung untuk membentuk kumpulan tidak rasmi yang boleh memberikan kepuasan kerja dan keberkesanan. Berdasarkan kajian ini, ia benar-benar dapat difahami bahawa dinamik kumpulan yang berlaku dalam sesebuah organisasi boleh memberi pengaruh yang besar bagi pekerjanya. Anda hanya cuba bayangkan apa yang boleh dibentuk kerja berpasukan yang kukuh di kalangan ahli-ahli mereka jika mereka tidak menjaga hubungan baik dalam bekerja bersama-sama?



Perlu memahami bahawa dalam dinamik kumpulan, setiap pekerja akan bekerja keras untuk menyesuaikan diri dengan tingkah laku yang sedia ada yang pelbagai, kedua-dua di kalangan rakan sekerja dan organisasi itu sendiri. Anda boleh melakukan permulaan ini adapatsi perkara - perkara-perkara kecil, seperti sentiasa tersenyum dengan rakan sekerja, menunjukkan sikap yang mesra, cuba untuk berinteraksi sebanyak mungkin dengan rakan sepasukan anda. Dengan cara itu akan ada persefahaman dan memahami - setiap peribadi daripada rakan sepasukan anda dan ia akan menjadikan ia lebih mudah bagi anda untuk dapat membentuk kerja berpasukan yang kukuh.

No comments:

Post a Comment