About Me

My photo
Received my early education at the Rifle Range Road (2) Primary School, Kuala Lumpur. Attended junior high school at Raja Abdullah Secondary School, Kuala Lumpur and high school at Technical Institute, Kuala Lumpur. Further study at Mara Institute of Technology (ITM), Shah Alam, Selangor and obtained Certificate in Town and Regional Planning and Diploma in Quantity Surveying. Continued study in Mara University of Technology (UiTM) and obtained Bachelor of Quantity Surveying (Honours). I am a skilled commercial manager with extensive background in-and thorough knowledge of- development, construction, maintenance and construction contracts. Also having knowledge and experience in project, facilities and property management. Experienced in developing and implementing competitive cost planning, project budgeting, cost controlling and development appraisal. Exceptional organizational, analytic and managerial skills. Career as Commercial Expert till now.

Monday 6 June 2022

Penipuan Altruistik

Penipuan altruistik bermaksud menipu untuk kepentingan orang lain.

Kajian menunjukkan bahawa orang lebih cenderung untuk menipu apabila penipuan itu akan membantu orang lain (serta diri mereka sendiri), atau orang lain dan bukannya diri mereka sendiri. Kerana kebanyakan orang ingin menganggap diri mereka sebagai orang yang baik, lebih mudah bagi orang untuk merasionalkan kesalahan mereka apabila ia memberi manfaat kepada orang lain.

Sebagai contoh, ibu bapa dalam skandal "kemasukkan MRSM" memalsukan pendapatan keluarga di kolej berprestij untuk membantu anak mereka mendapat kemasukan. Ibu bapa mungkin tidak akan membayar rasuah itu untuk membantu diri mereka sendiri. Tetapi dengan memberitahu diri mereka bahawa mereka melakukannya untuk anak-anak mereka, penipuan itu nampaknya baik. Dan ibu bapa tidak menghiraukan status dan hak bermegah yang mereka nikmati apabila anak-anak mereka diterima masuk ke sekolah terbaik.

Begitu juga, kajian menunjukkan bahawa pelajar lebih cenderung untuk menipu (walaupun mereka tahu ia salah) apabila mereka boleh memberitahu diri mereka bahawa mereka membantu rakan atau rakan sekelas.

Seperti yang diperingatkan oleh Profesor Undang-undang Donald Langevoort, "salah satu insentif yang paling kuat untuk menipu adalah untuk memberi perkhidmatan kepada orang lain." Rasionalisasi ini adalah cerun yang sangat licin dan harus menjadi amaran kepada kita semua.

Altruisme

Altruisme bermaksud bertindak untuk kepentingan terbaik orang lain dan bukannya untuk kepentingan diri sendiri. Sesetengah orang percaya altruisme membentuk intipati moral.

Walaupun kita sering bertindak mementingkan diri sendiri, kita juga seolah-olah terikat untuk bekerjasama dengan orang lain. Sebagai contoh, kajian menunjukkan bahawa apabila orang mencari pasangan, mereka cenderung mencari kebaikan lebih daripada kualiti lain.

Pertimbangan moral orang sering didorong oleh emosi. Dan empati terhadap orang lain nampaknya menggalakkan altruisme. Satu lagi emosi, yang dipanggil "ketinggian," nampaknya memberi inspirasi kepada tingkah laku altruistik juga. Kita berasa tinggi apabila kita melihat orang lain bertindak dengan mulia, seperti membantu seseorang yang memerlukan.

Altruisme juga membina hubungan sosial. Sebagai contoh, kajian menunjukkan bahawa orang yang altruistik cenderung untuk menjadi lebih bahagia, menjadi lebih sihat, dan hidup lebih lama.

Jadi, walaupun altruisme membawa kita melakukan yang terbaik untuk orang lain, ia juga membuatkan kita berasa baik dalam proses itu.

Konflik Kepentingan


Konflik kepentingan timbul apabila apa yang menjadi kepentingan terbaik seseorang itu bukan untuk kepentingan terbaik orang atau organisasi lain di mana individu itu berhutang kesetiaan.

Sebagai contoh, seorang pekerja secara serentak boleh membantu dirinya sendiri tetapi menyakiti majikannya dengan mengambil rasuah untuk membeli barangan yang lebih rendah kualiti atau lebih mahal harga untuk kegunaan syarikatnya.

Konflik kepentingan juga boleh wujud apabila seseorang mesti menjawab kepada dua individu atau kumpulan berbeza yang keperluannya bertentangan antara satu sama lain. Dalam kes ini, melayani satu individu atau kumpulan akan mencederakan yang lain.

Dalam perniagaan dan undang-undang, mempunyai "tanggungjawab fidusiari" kepada seseorang dikenali sebagai mempunyai "kewajipan kesetiaan". Sebagai contoh, juruaudit mempunyai kewajipan kesetiaan kepada pelabur yang bergantung pada laporan kewangan yang diperakui oleh juruaudit. Tetapi juruaudit diupah dan dibayar terus oleh syarikat yang laporannya mereka semak. Kewajipan kesetiaan juruaudit kepada pelabur boleh bertentangan dengan keperluan juruaudit untuk memastikan syarikat - pelanggannya - gembira, serta dengan keinginan syarikat untuk kelihatan seperti pelaburan yang selamat.

Oleh itu, kita yang ingin menjadi orang yang beretika mesti secara sedar mengelakkan situasi di mana kita memberi manfaat kepada diri kita sendiri dengan tidak setia kepada orang lain.

Wednesday 30 March 2022

BEBERAPA PERATURAN SOSIAL YANG BOLEH MEMBANTU ANDA

 1. Jangan panggil seseorang lebih daripada dua kali secara berterusan. Jika mereka tidak menerima panggilan anda, anggap mereka mempunyai sesuatu yang penting untuk dihadiri;

2. Kembalikan wang yang telah anda pinjam walaupun sebelum orang yang meminjam anda ingat atau memintanya. Ia menunjukkan integriti dan watak anda. Begitu juga dengan payung, pen  dan kotak makan tengah hari.

3. Jangan sekali-kali memesan hidangan mahal di menu apabila seseorang memberi anda makan tengah hari / makan malam.

4. Jangan tanya soalan yang janggal seperti 'Oh jadi anda belum berkahwin?' Atau 'Tidakkah anda mempunyai anak' atau 'Mengapa anda tidak membeli rumah?' Atau kenapa kau tidak membeli mobil? Demi Tuhan itu bukan masalah Anda;

5. Sentiasa buka pintu untuk orang yang datang di belakang anda. Tidak kira sama ada lelaki atau perempuan, senior atau junior. Anda tidak tumbuh kecil dengan melayan seseorang dengan baik di khalayak ramai;

6. Jika anda mengambil teksi dengan rakan dan dia membayar sekarang, cuba bayar lain kali;

7. Hormati warna pendapat yang berbeza. Ingat apa yang 6 untuk anda akan muncul 9 kepada seseorang yang menghadapi anda. Selain itu, pendapat kedua adalah baik untuk alternatif;

8. Jangan sekali-kali mengganggu orang bercakap. Biarkan mereka mencurahkannya. Seperti yang mereka katakan, dengar semuanya dan tapis mereka semua;

9. Jika anda mengusik seseorang, dan mereka nampaknya tidak menikmatinya, hentikan dan jangan sekali-kali melakukannya lagi. Ia menggalakkan seseorang untuk melakukan lebih banyak lagi dan ia menunjukkan betapa menghargai anda;

10. Katakan "terima kasih" apabila seseorang membantu anda.

11. Puji secara terbuka. Mengkritik secara peribadi;

12. Hampir tidak pernah ada alasan untuk memberi komen mengenai berat badan seseorang. Katakan saja, "Anda terlihat fantastis." Jika mereka mahu bercakap tentang kehilangan berat badan, mereka akan;

13. Apabila seseorang menunjukkan foto pada telefon mereka, jangan leret ke kiri atau kanan. Anda tidak pernah tahu apa yang seterusnya;

14. Sekiranya rakan sekerja memberitahu anda bahawa mereka mempunyai janji temu doktor, jangan tanya untuk apa itu, katakan saja "Saya harap anda baik-baik saja". Jangan letakkan mereka dalam kedudukan yang tidak selesa untuk memberitahu anda penyakit peribadi mereka. Sekiranya mereka mahu anda tahu, mereka akan melakukannya tanpa rasa ingin tahu anda;

15. Rawat pembersih dengan rasa hormat yang sama seperti CEO. Tiada siapa yang kagum dengan betapa kasarnya anda boleh melayan seseorang di bawah anda tetapi orang akan melihat jika anda melayan mereka dengan hormat;

16. Jika seseorang bercakap terus kepada anda, menatap telefon anda adalah kasar;

17. Jangan sekali-kali memberi nasihat sehingga anda ditanya;

18. Apabila bertemu dengan seseorang selepas masa yang lama, melainkan mereka mahu bercakap mengenainya, jangan tanya mereka umur dan gaji mereka;

19. Minda perniagaan anda melainkan apa-apa yang melibatkan anda secara langsung - hanya tinggal daripada itu;

20. Keluarkan cermin mata hitam anda jika anda bercakap dengan sesiapa sahaja di jalan. Ini adalah tanda hormat. Moreso, hubungan mata adalah sama pentingnya dengan ucapan anda;

dan21. Jangan sekali-kali bercakap tentang kekayaan anda di tengah-tengah orang miskin. Begitu juga, jangan bercakap tentang anak-anak anda di tengah-tengah mandul.

22.Selepas membaca mesej yang baik cuba katakan "Terima kasih atas mesej".

PENGHARGAAN tetap menjadi cara termudah untuk mendapatkan apa yang tidak Anda miliki....

Bagaimanakah anda berurusan dengan seseorang yang mempersoalkan integriti anda?

"Integriti" adalah istilah yang sangat besar dan peribadi untuk terus terang. Mengikut kamus yang bermaksud 'kualiti jujur dan mempunyai prinsip moral yang kuat' adalah apa yang Integriti.


Saya disoal tentang kejujuran dan prinsip moral saya memerlukan retrospeksi. Mungkin saya telah melakukan sesuatu yang salah dan itulah sebabnya integriti saya dipersoalkan! Ini memerlukan introspeksi, untuk melihat melalui kesedaran saya sendiri untuk menyatakan sama ada sesuatu yang salah telah dilakukan oleh saya atau tidak. Sekiranya ya, sudah tiba masanya untuk 'membetulkan yang salah'. Jika tidak, tidak ada seorang pun di dunia aneh ini bisa mempertanyakan, bahkan meletakkan jari pada saya. Satu-satunya perkara yang penting adalah, apa sahaja yang saya lakukan yang tidak sepatutnya salah, yang tidak sepatutnya bertentangan dengan nilai moral dan pemikiran saya.

Kita hidup di dunia yang penuh dengan orang-orang yang akan mengkritik dan berkomentar pada pekerjaan Anda, perbuatan Anda, tidak berpikir apakah itu benar atau salah. Setiap kali anda melakukan sesuatu, dan jika itu betul secara moral, anda akan mendapati diri anda berada dalam keadaan di mana orang mengkritik anda. Sekiranya demikian, pastikan mereka cemburu terhadap anda dan takut kekalahan daripada anda. Jangan mundur, jangan sekali-kali mempersoalkan diri sendiri tetapi terus melakukan apa yang anda lakukan dan kejayaan yang anda dapat akan bertindak sebagai jawapan kepada orang-orang itu!

Itulah yang saya lakukan dan ia berfungsi!

Tuesday 29 March 2022

Undang-undang Kontrak Pembinaan Islam

Sekatan syariah ke atas transaksi kewangan dan perdagangan tertentu adalah sebab utama untuk kemunculan kontrak pembinaan Islam. Oleh itu, penting bagi setiap pengamal pembinaan Islam untuk memahami unsur-unsur asas undang-undang kontrak Islam.

Maksud kontrak

Kontrak dalam Syari'ah, Aqd, bererti ikatan atau ikatan mengikat dua pihak bersama-sama. Kontrak ini adalah perisytiharan tawaran dan penerimaan. Tidak seperti undang-undang Inggeris yang dibangunkan melalui hujahan penghakiman dari hakim mahkamah sivil, undang-undang Islam yang dikembangkan melalui karya “Fugaha[1]” (jurists), berdasarkan prinsip yang ditetapkan oleh Al-Quran dan riwayat dari Nabi SAW.

Al-Qur'an mengandungi sebilangan besar kontrak khusus, dan aksiom-aksiom yang luas dalam bidang hubungan kontrak. Ini termasuk pelbagai kontrak komersil seperti jualan, sewa, jaminan, keselamatan dan deposit. Dalam beberapa ayat Al-Quran di mana kontrak-kontrak tersebut dinyatakan, asas bagi peraturan-peraturan kontrak baru dimulakan, di sisi lain pengiktirafan dan legitimisasi amalan yang sedia ada pada kedatangan Islam telah disahkan.

Undang-undang kontrak Islam lebih luas dalam skop daripada bahasa Inggeris atau Perancis kerana ia merangkumi beberapa cara yang tidak dianggap "kontrak" dalam sistem undang-undang Inggeris atau Perancis. Waqf adalah contoh pelupusan sedemikian.

Bertentangan dengan beberapa tulisan Barat, Syari'ah mempunyai teori umum kontrak. Oleh itu, Syari'ah mempunyai kemudahan untuk menampung perjanjian yang tidak diakui. Kontrak yang tidak terjejas dalam kategori kontrak pencalonan yang diiktiraf tidak dilarang dalam Syari'ah. Selain itu, syarat-syarat yang dilampirkan kepada kontrak tidak boleh ditarik balik telah digunakan oleh orang Islam untuk melanjutkan permohonan kontrak tersebut.

Selain itu, pengisytiharan niat dan persetujuan adalah penting kepada undang-undang kontrak dalam Syari'ah. Walaupun kontrak dalam Syari'ah tidak sependapat dengan undang-undang Inggeris, persetujuan adalah penting kepada undang-undang kontrak dalam Islam, tanpa persetujuan kontrak tidak akan mempunyai kuasa mengikat. Selain itu, niat untuk membuat kontrak sebenarnya lebih penting dalam Syari'ah daripada formaliti kontrak. Ini menunjukkan bahawa kemampuan Syari'ah untuk menanggapi keperluan rakyat adalah terhad oleh keupayaan orang untuk memahami peraturannya.

Pengelasan kontrak dalam Syari'ah

Terdapat beberapa klasifikasi untuk kontrak dalam Syari'ah. Walau bagaimanapun, apa yang kami bimbangkan adalah mereka yang melakukan kontrak pembinaan Islam.

Kontrak yang pasti dan ragu-ragu

Kontrak adalah muktamad apabila tawaran dan penerimaan adalah kedua-dua kategori dan kontrak itu diselesaikan dengan sah. Kontrak adalah ragu-ragu apabila tawaran dan penerimaan disimpan dalam ketegangan seperti kontrak hadapan dan ini tidak dibenarkan dalam Syariah, terutamanya dalam kontrak jualan. Sewa kontrak, kepada majoriti ulama, mungkin ragu-ragu.

Mengikat (atau wajib) dan fakulti (atau dibenarkan)

Sesetengah kontrak mengikat, Lazim, setelah membuat kesimpulan bahawa mereka tidak boleh dibatalkan kecuali dengan persetujuan bersama kedua-dua pihak. Ada yang fakulti, Jaiez, yang boleh dibatalkan oleh salah satu pihak, dan dalam beberapa kes oleh pihak tertentu.

Contoh kontrak mengikat adalah kontrak jualan, sewa dan pajakan ... dan sebagainya. Contoh kontrak yang dibenarkan adalah agensi, deposit, dan Mudarabah. Ini boleh dibatalkan oleh mana-mana pihak pada bila-bila masa. Walaupun kontrak keselamatan (rahn) boleh dibatalkan pada bila-bila masa, ini hanya boleh dilakukan oleh benefisiari, iaitu pemiutang.

Sesetengah kontrak bermula sebagai fakultatif dan kemudian menjadi mengikat seperti derma. Derma hanya mengikat selepas penghantaran. Membezakan obligasi dari segi fakulti adalah penting. Walau bagaimanapun, klasifikasi itu sendiri tertakluk kepada Ijtihad. Sebagai contoh, kontrak Mudarabah dalam perbankan Islam tidak lagi fakultatif tetapi mengikat tempoh kontrak. Jurubahasa kontemporari berpendapat bahawa ia agak logik untuk Mudarabah oleh fakultatif pada zaman dahulu kerana ia tidak mempunyai had masa. Apabila kematangan telah dipersetujui oleh kedua-dua pihak, ia tidak masuk akal untuk memberikan salah satu hak, masih, untuk membatalkan masa tanpa persetujuan pihak yang lain. Tambahan pula, kebanyakan peluang pelaburan memerlukan masa, yang bermaksud bahawa, tidak seperti zaman dahulu, aset pelaburan tidak boleh dibubarkan sebelum matang.

Kontrak yang betul dan korup

Kontrak adalah betul (sahih) apabila ia sah, berkesan dan boleh dikuatkuasakan. Kontrak dianggap korup (berhadapan) apabila tidak ada di atas dan dirujuk sebagai satu kekosongan. Sesetengah kontrak boleh diselamatkan apabila mereka menjadi korup. Contohnya jika alasan rasuah adalah syarat yang tidak dibenarkan dalam kontrak, maka penyingkiran keadaan itu akan membetulkannya.

Contohnya kontrak Mudarabah dengan syarat bahawa ejen menjamin modal untuk rubb-ul-mal adalah korup. Ia boleh sah lagi dengan hanya mengeluarkan syarat ini. Sekiranya alasan untuk rasuah adalah objek kontrak, seperti pembelian barangan yang tidak dibenarkan seperti wain maka tidak dapat diselamatkan.

Kontrak Pertukaran dan Kontrak Ganjaran

Kontrak pertukaran adalah di mana kedua-dua pihak menukar harga dalam satu tangan dan yang baik atau perkhidmatan yang dijual di pihak yang lain. Dijual, sewa ... dan lain-lain. adalah semua contoh kontrak pertukaran. Kontrak ganjaran adalah yang dilakukan untuk tujuan kebajikan seperti derma yang dipertimbangkan dalam kontrak Shari'ah. Perbezaan antara keduanya penting terutamanya ketika Gharar hadir.

Kontrak khusus atau mencalonkan

Shari'ah termasuk kontrak pra-reka bentuk tertentu yang berasal dari Quran, Sunnah dan Ijma. Ini adalah, pada dasarnya, jualan sewa, agensi, jaminan, derma, perkongsian dan Mudarabah.

Syari'ah Islam, bagaimanapun mempunyai teori kontrak sendiri dan oleh itu, membolehkan perkiraan kontrak tidak jatuh dalam kategori kontrak pencalonan yang diiktiraf, memandangkan mereka berada dalam parameter Syari'ah. Kontrak baru mungkin tidak sepenuhnya baru, tetapi penggabungan beberapa kontrak penamaan. Kontrak Murabaha moden boleh dianggap sebagai contoh.




[1] Fuqaha adalah kata majemuk bagi faqih, yaitu seorang ahli fiqih. Fiqih adalah bidang jurisprudence atau hukum-hakam menyangkut peribadatan ritual baik perseorangan, atau di dalam konteks sosial umat Islam.

Ulasan Memoir COVID-19; Mencari Jalan Pulang

COVID-19 telah mengajar saya untuk lebih berhati-hati dalam memerhatikan semua langkah berjaga-jaga, seperti mencuci tangan, memakai penutup muka dan menjaga jarak fizikal.

Pada pagi tersebut ketika mula-mula saya mengalami tidak sedap badan (discomfort) keletihan dan sesak nafas yang luar biasa, ketakutan pertama saya ini adalah salah satu sintom COVID-19 atau serangan “panic’ (panic attack). Tanpa berlengah saya terus menghubungi Ambulans untuk mendapatkan rawatan awalan. Saya menelefon 999 dan memberitahu mereka bahawa saya berasa sangat lemah sehingga saya tidak menyangka saya dapat membuka kunci pintu depan dan terus berjalan ke pintu lif hingga ke pintu Ambulans..

Sebaik sahaja saya masuk ke dalam Ambulans dan menjalani pemeriksaan, terus Paramedik memasang alat bantuan pernafasan. Segala-galanya di sekeliling saya mulai kelabu, dan saya tahu saya hanya mempunyai beberapa minit sebelum saya kehilangan kesedaran.

Di sini mulanya ingatan telah tidak direkodkan oleh otak saya, hilang seperti apabila kita lupa untuk menakan tetikus pada butang “Save”, semuanya hilang serta tidak diketahui apa yang berlaku.

Perkara paling sukar bagi saya mengenai COVID-19 bukanlah memerangi virus itu sendiri - walaupun itu adalah mimpi buruk. Ini adalah hakikat bahawa saya tidak dapat memegang tangan isteri saya Wan Roslilah Abas ketika saya berbaring di MICU di HMC, dibius dan di ventilator.

Dalam keadaan tidak sedar dan separa sedar serta diselang-seli dengan mimpi indah dan ngeri di mana satu-satunya masa saya dapat melihat isteri saya dan anak-anak melambai ke arahnya melalui tingkap kaca. Rupa-rupanya pada waktu itu saya difahamkan, mereka telah berjaya menghubungi saya dalam saya separa sedar melalui applikasi Google Duo dengan bantuan pihak Kedutaan.

Saya telah menggunakan ventilator selama lebih dari dua minggu. Semasa saya dipindahkan ke wad pemulihan, saya telah kehilangan 30 kilogram dan hampir tidak dapat berjalan. Yang ingin saya mampu lakukan hanyalah duduk bersamaa di atas katil dan baring, tetapi saya diberitahu bahawa saya harus mula berjalan untuk beriri dan berjalan diri kerana selama hampir 1 bulan saya terbaring di katil. Selepas beberapa hari di wad pemulihan, saya telah berasa cukup sihat untuk bergerak dari katil ke tandas dengan bantuan Jururawat. Untungnya, HMC mempunyai pasukan Doktor dan Jururawat yang sentiasa memeriksa saya dan memberi saya terapi fizikal.

Semua orang hanya menganggap bahawa apabila anda dikeluarkan dari ventilator selepas COVID-19, itu sahaja, dan anda boleh pulang. Yang benar adalah pemulihan itu kejam. Saya tidak dapat berjalan atau berdiri, dan tangan saya seperti getah. Saya telah menurunkan berat badan sehingga salah seorang jururawat wanita dapat dengan mudah menjemput saya dan membawaku ketika saya harus pergi ke bilik mandi.

Saya tinggal di MICU selama tiga minggu, dan kemudian menghabiskan dua minggu di wad permulihan, Sungguh menyakitkan untuk melihat betapa sukarnya baginya.

Dia kemudian memberitahu saya bahawa ketika saya diterima, semua yang ingin dia lakukan adalah berkemah di tempat letak kereta Kaiser Permanente, tetapi kerana dia terdedah kepada virus, dia harus dikarantina selama dua minggu di rumah.

Ketika akhirnya saya pulang ke rumah, saya menaiki Teksi. Tetapi pemulihan saya tidak mudah. saya belajar berjalan setiap hari dengan alat bantuan untuk terapi fizikal dan saya kembali ke bekerja Saya masih belum pulih dari kerosakan saraf di tangan yang saya dapat dari berbaring di ventilator di MICU.

Orang berpendapat bahawa ini adalah penyakit yang hanya mempengaruhi orang yang berisiko tinggi untuk penyakit ini, tetapi sehingga ini saya selalu aktif dan sihat. Saya jarang demam, tiada penyakit darah tinggi, kecing manis serta jantung tetapi paru-paru saya seperti angin puting beliung. Ia boleh berlaku kepada sesiapa sahaja. Pakai topeng muka anda, sentiasa cuci tangan anda dan jarakan diri anda.

Semasa saya di hospital lagi, saya telah mula membuat catitan ke atas hari-hari yang hilang dari ingatan saya. Saya perlu mulakan proses terapi mental dan fizikal untuk mendapatkan kembali ingatan-ingatan yang hilang itu. Kepada Doktor dan Jururawat telah saya ajukan persoalan demi persoalan agar saya mampu mengetahui apa yang telah berlaku ke atas diri saya selama 21 hari yang saya berada dalam keadaan tidak sedar dan separa sedar akibat ubat bius dan penahan sakit.

Di sinilah bermulanya memoir saya untuk diri saya. Selepas dibenarkan pulang dan semasa dalam proses pemulihan, isteri, keluarga, saudara-mara serta sahabat mengajukan soalan demi soalan tentang apa yang telah berlaku Betulke? Di mana? Bagaimana? Bila? Kenapa?, tanpa catitan yang saya buat mungkin agak sukar untuk saya menerangkan. Oleh kerana ramai yang ingin mengetahui dan saya mahu mengongsikan memoir serta pengalaman saya dalam bentuk buku untuk tatapan semua.

Memoir berorientasikan tema dengan anekdot dari hidup saya yang sebagai bekas pesakit COVID-19. Saya menulis memoir kerana saya percaya ingatan saya yang telah dipadamkan dari ingatan saya ini dapat saya catitkan untuk tatapan saya serta saya merasakan sangat menarik sehingga orang lain juga akan menikmati kisah terperinci ini.

Definisi anekdot: naratif pendek mengenai kejadian yang menarik, lucu, atau biografi: cerita pendek mengenai peristiwa atau kejadian yang menarik atau lucu: cerita pendek tentang sesuatu yang menarik atau lucu dalam kehidupan seseorang. Saya ingin berkongsi kisah autentik and anekdot saya sendiri dengan dunia.