About Me

My photo
Received my early education at the Rifle Range Road (2) Primary School, Kuala Lumpur. Attended junior high school at Raja Abdullah Secondary School, Kuala Lumpur and high school at Technical Institute, Kuala Lumpur. Further study at Mara Institute of Technology (ITM), Shah Alam, Selangor and obtained Certificate in Town and Regional Planning and Diploma in Quantity Surveying. Continued study in Mara University of Technology (UiTM) and obtained Bachelor of Quantity Surveying (Honours). I am a skilled commercial manager with extensive background in-and thorough knowledge of- development, construction, maintenance and construction contracts. Also having knowledge and experience in project, facilities and property management. Experienced in developing and implementing competitive cost planning, project budgeting, cost controlling and development appraisal. Exceptional organizational, analytic and managerial skills. Career as Commercial Expert till now.

Wednesday 30 March 2022

Bagaimanakah anda berurusan dengan seseorang yang mempersoalkan integriti anda?

"Integriti" adalah istilah yang sangat besar dan peribadi untuk terus terang. Mengikut kamus yang bermaksud 'kualiti jujur dan mempunyai prinsip moral yang kuat' adalah apa yang Integriti.


Saya disoal tentang kejujuran dan prinsip moral saya memerlukan retrospeksi. Mungkin saya telah melakukan sesuatu yang salah dan itulah sebabnya integriti saya dipersoalkan! Ini memerlukan introspeksi, untuk melihat melalui kesedaran saya sendiri untuk menyatakan sama ada sesuatu yang salah telah dilakukan oleh saya atau tidak. Sekiranya ya, sudah tiba masanya untuk 'membetulkan yang salah'. Jika tidak, tidak ada seorang pun di dunia aneh ini bisa mempertanyakan, bahkan meletakkan jari pada saya. Satu-satunya perkara yang penting adalah, apa sahaja yang saya lakukan yang tidak sepatutnya salah, yang tidak sepatutnya bertentangan dengan nilai moral dan pemikiran saya.

Kita hidup di dunia yang penuh dengan orang-orang yang akan mengkritik dan berkomentar pada pekerjaan Anda, perbuatan Anda, tidak berpikir apakah itu benar atau salah. Setiap kali anda melakukan sesuatu, dan jika itu betul secara moral, anda akan mendapati diri anda berada dalam keadaan di mana orang mengkritik anda. Sekiranya demikian, pastikan mereka cemburu terhadap anda dan takut kekalahan daripada anda. Jangan mundur, jangan sekali-kali mempersoalkan diri sendiri tetapi terus melakukan apa yang anda lakukan dan kejayaan yang anda dapat akan bertindak sebagai jawapan kepada orang-orang itu!

Itulah yang saya lakukan dan ia berfungsi!

No comments:

Post a Comment