About Me

My photo
Received my early education at the Rifle Range Road (2) Primary School, Kuala Lumpur. Attended junior high school at Raja Abdullah Secondary School, Kuala Lumpur and high school at Technical Institute, Kuala Lumpur. Further study at Mara Institute of Technology (ITM), Shah Alam, Selangor and obtained Certificate in Town and Regional Planning and Diploma in Quantity Surveying. Continued study in Mara University of Technology (UiTM) and obtained Bachelor of Quantity Surveying (Honours). I am a skilled commercial manager with extensive background in-and thorough knowledge of- development, construction, maintenance and construction contracts. Also having knowledge and experience in project, facilities and property management. Experienced in developing and implementing competitive cost planning, project budgeting, cost controlling and development appraisal. Exceptional organizational, analytic and managerial skills. Career as Commercial Expert till now.

Tuesday, 29 March 2022

Undang-undang Kontrak Pembinaan Islam

Sekatan syariah ke atas transaksi kewangan dan perdagangan tertentu adalah sebab utama untuk kemunculan kontrak pembinaan Islam. Oleh itu, penting bagi setiap pengamal pembinaan Islam untuk memahami unsur-unsur asas undang-undang kontrak Islam.

Maksud kontrak

Kontrak dalam Syari'ah, Aqd, bererti ikatan atau ikatan mengikat dua pihak bersama-sama. Kontrak ini adalah perisytiharan tawaran dan penerimaan. Tidak seperti undang-undang Inggeris yang dibangunkan melalui hujahan penghakiman dari hakim mahkamah sivil, undang-undang Islam yang dikembangkan melalui karya “Fugaha[1]” (jurists), berdasarkan prinsip yang ditetapkan oleh Al-Quran dan riwayat dari Nabi SAW.

Al-Qur'an mengandungi sebilangan besar kontrak khusus, dan aksiom-aksiom yang luas dalam bidang hubungan kontrak. Ini termasuk pelbagai kontrak komersil seperti jualan, sewa, jaminan, keselamatan dan deposit. Dalam beberapa ayat Al-Quran di mana kontrak-kontrak tersebut dinyatakan, asas bagi peraturan-peraturan kontrak baru dimulakan, di sisi lain pengiktirafan dan legitimisasi amalan yang sedia ada pada kedatangan Islam telah disahkan.

Undang-undang kontrak Islam lebih luas dalam skop daripada bahasa Inggeris atau Perancis kerana ia merangkumi beberapa cara yang tidak dianggap "kontrak" dalam sistem undang-undang Inggeris atau Perancis. Waqf adalah contoh pelupusan sedemikian.

Bertentangan dengan beberapa tulisan Barat, Syari'ah mempunyai teori umum kontrak. Oleh itu, Syari'ah mempunyai kemudahan untuk menampung perjanjian yang tidak diakui. Kontrak yang tidak terjejas dalam kategori kontrak pencalonan yang diiktiraf tidak dilarang dalam Syari'ah. Selain itu, syarat-syarat yang dilampirkan kepada kontrak tidak boleh ditarik balik telah digunakan oleh orang Islam untuk melanjutkan permohonan kontrak tersebut.

Selain itu, pengisytiharan niat dan persetujuan adalah penting kepada undang-undang kontrak dalam Syari'ah. Walaupun kontrak dalam Syari'ah tidak sependapat dengan undang-undang Inggeris, persetujuan adalah penting kepada undang-undang kontrak dalam Islam, tanpa persetujuan kontrak tidak akan mempunyai kuasa mengikat. Selain itu, niat untuk membuat kontrak sebenarnya lebih penting dalam Syari'ah daripada formaliti kontrak. Ini menunjukkan bahawa kemampuan Syari'ah untuk menanggapi keperluan rakyat adalah terhad oleh keupayaan orang untuk memahami peraturannya.

Pengelasan kontrak dalam Syari'ah

Terdapat beberapa klasifikasi untuk kontrak dalam Syari'ah. Walau bagaimanapun, apa yang kami bimbangkan adalah mereka yang melakukan kontrak pembinaan Islam.

Kontrak yang pasti dan ragu-ragu

Kontrak adalah muktamad apabila tawaran dan penerimaan adalah kedua-dua kategori dan kontrak itu diselesaikan dengan sah. Kontrak adalah ragu-ragu apabila tawaran dan penerimaan disimpan dalam ketegangan seperti kontrak hadapan dan ini tidak dibenarkan dalam Syariah, terutamanya dalam kontrak jualan. Sewa kontrak, kepada majoriti ulama, mungkin ragu-ragu.

Mengikat (atau wajib) dan fakulti (atau dibenarkan)

Sesetengah kontrak mengikat, Lazim, setelah membuat kesimpulan bahawa mereka tidak boleh dibatalkan kecuali dengan persetujuan bersama kedua-dua pihak. Ada yang fakulti, Jaiez, yang boleh dibatalkan oleh salah satu pihak, dan dalam beberapa kes oleh pihak tertentu.

Contoh kontrak mengikat adalah kontrak jualan, sewa dan pajakan ... dan sebagainya. Contoh kontrak yang dibenarkan adalah agensi, deposit, dan Mudarabah. Ini boleh dibatalkan oleh mana-mana pihak pada bila-bila masa. Walaupun kontrak keselamatan (rahn) boleh dibatalkan pada bila-bila masa, ini hanya boleh dilakukan oleh benefisiari, iaitu pemiutang.

Sesetengah kontrak bermula sebagai fakultatif dan kemudian menjadi mengikat seperti derma. Derma hanya mengikat selepas penghantaran. Membezakan obligasi dari segi fakulti adalah penting. Walau bagaimanapun, klasifikasi itu sendiri tertakluk kepada Ijtihad. Sebagai contoh, kontrak Mudarabah dalam perbankan Islam tidak lagi fakultatif tetapi mengikat tempoh kontrak. Jurubahasa kontemporari berpendapat bahawa ia agak logik untuk Mudarabah oleh fakultatif pada zaman dahulu kerana ia tidak mempunyai had masa. Apabila kematangan telah dipersetujui oleh kedua-dua pihak, ia tidak masuk akal untuk memberikan salah satu hak, masih, untuk membatalkan masa tanpa persetujuan pihak yang lain. Tambahan pula, kebanyakan peluang pelaburan memerlukan masa, yang bermaksud bahawa, tidak seperti zaman dahulu, aset pelaburan tidak boleh dibubarkan sebelum matang.

Kontrak yang betul dan korup

Kontrak adalah betul (sahih) apabila ia sah, berkesan dan boleh dikuatkuasakan. Kontrak dianggap korup (berhadapan) apabila tidak ada di atas dan dirujuk sebagai satu kekosongan. Sesetengah kontrak boleh diselamatkan apabila mereka menjadi korup. Contohnya jika alasan rasuah adalah syarat yang tidak dibenarkan dalam kontrak, maka penyingkiran keadaan itu akan membetulkannya.

Contohnya kontrak Mudarabah dengan syarat bahawa ejen menjamin modal untuk rubb-ul-mal adalah korup. Ia boleh sah lagi dengan hanya mengeluarkan syarat ini. Sekiranya alasan untuk rasuah adalah objek kontrak, seperti pembelian barangan yang tidak dibenarkan seperti wain maka tidak dapat diselamatkan.

Kontrak Pertukaran dan Kontrak Ganjaran

Kontrak pertukaran adalah di mana kedua-dua pihak menukar harga dalam satu tangan dan yang baik atau perkhidmatan yang dijual di pihak yang lain. Dijual, sewa ... dan lain-lain. adalah semua contoh kontrak pertukaran. Kontrak ganjaran adalah yang dilakukan untuk tujuan kebajikan seperti derma yang dipertimbangkan dalam kontrak Shari'ah. Perbezaan antara keduanya penting terutamanya ketika Gharar hadir.

Kontrak khusus atau mencalonkan

Shari'ah termasuk kontrak pra-reka bentuk tertentu yang berasal dari Quran, Sunnah dan Ijma. Ini adalah, pada dasarnya, jualan sewa, agensi, jaminan, derma, perkongsian dan Mudarabah.

Syari'ah Islam, bagaimanapun mempunyai teori kontrak sendiri dan oleh itu, membolehkan perkiraan kontrak tidak jatuh dalam kategori kontrak pencalonan yang diiktiraf, memandangkan mereka berada dalam parameter Syari'ah. Kontrak baru mungkin tidak sepenuhnya baru, tetapi penggabungan beberapa kontrak penamaan. Kontrak Murabaha moden boleh dianggap sebagai contoh.




[1] Fuqaha adalah kata majemuk bagi faqih, yaitu seorang ahli fiqih. Fiqih adalah bidang jurisprudence atau hukum-hakam menyangkut peribadatan ritual baik perseorangan, atau di dalam konteks sosial umat Islam.

No comments:

Post a Comment