About Me

My photo
Received my early education at the Rifle Range Road (2) Primary School, Kuala Lumpur. Attended junior high school at Raja Abdullah Secondary School, Kuala Lumpur and high school at Technical Institute, Kuala Lumpur. Further study at Mara Institute of Technology (ITM), Shah Alam, Selangor and obtained Certificate in Town and Regional Planning and Diploma in Quantity Surveying. Continued study in Mara University of Technology (UiTM) and obtained Bachelor of Quantity Surveying (Honours). I am a skilled commercial manager with extensive background in-and thorough knowledge of- development, construction, maintenance and construction contracts. Also having knowledge and experience in project, facilities and property management. Experienced in developing and implementing competitive cost planning, project budgeting, cost controlling and development appraisal. Exceptional organizational, analytic and managerial skills. Career as Commercial Expert till now.

Tuesday 29 March 2022

Ulasan Memoir COVID-19; Mencari Jalan Pulang

COVID-19 telah mengajar saya untuk lebih berhati-hati dalam memerhatikan semua langkah berjaga-jaga, seperti mencuci tangan, memakai penutup muka dan menjaga jarak fizikal.

Pada pagi tersebut ketika mula-mula saya mengalami tidak sedap badan (discomfort) keletihan dan sesak nafas yang luar biasa, ketakutan pertama saya ini adalah salah satu sintom COVID-19 atau serangan “panic’ (panic attack). Tanpa berlengah saya terus menghubungi Ambulans untuk mendapatkan rawatan awalan. Saya menelefon 999 dan memberitahu mereka bahawa saya berasa sangat lemah sehingga saya tidak menyangka saya dapat membuka kunci pintu depan dan terus berjalan ke pintu lif hingga ke pintu Ambulans..

Sebaik sahaja saya masuk ke dalam Ambulans dan menjalani pemeriksaan, terus Paramedik memasang alat bantuan pernafasan. Segala-galanya di sekeliling saya mulai kelabu, dan saya tahu saya hanya mempunyai beberapa minit sebelum saya kehilangan kesedaran.

Di sini mulanya ingatan telah tidak direkodkan oleh otak saya, hilang seperti apabila kita lupa untuk menakan tetikus pada butang “Save”, semuanya hilang serta tidak diketahui apa yang berlaku.

Perkara paling sukar bagi saya mengenai COVID-19 bukanlah memerangi virus itu sendiri - walaupun itu adalah mimpi buruk. Ini adalah hakikat bahawa saya tidak dapat memegang tangan isteri saya Wan Roslilah Abas ketika saya berbaring di MICU di HMC, dibius dan di ventilator.

Dalam keadaan tidak sedar dan separa sedar serta diselang-seli dengan mimpi indah dan ngeri di mana satu-satunya masa saya dapat melihat isteri saya dan anak-anak melambai ke arahnya melalui tingkap kaca. Rupa-rupanya pada waktu itu saya difahamkan, mereka telah berjaya menghubungi saya dalam saya separa sedar melalui applikasi Google Duo dengan bantuan pihak Kedutaan.

Saya telah menggunakan ventilator selama lebih dari dua minggu. Semasa saya dipindahkan ke wad pemulihan, saya telah kehilangan 30 kilogram dan hampir tidak dapat berjalan. Yang ingin saya mampu lakukan hanyalah duduk bersamaa di atas katil dan baring, tetapi saya diberitahu bahawa saya harus mula berjalan untuk beriri dan berjalan diri kerana selama hampir 1 bulan saya terbaring di katil. Selepas beberapa hari di wad pemulihan, saya telah berasa cukup sihat untuk bergerak dari katil ke tandas dengan bantuan Jururawat. Untungnya, HMC mempunyai pasukan Doktor dan Jururawat yang sentiasa memeriksa saya dan memberi saya terapi fizikal.

Semua orang hanya menganggap bahawa apabila anda dikeluarkan dari ventilator selepas COVID-19, itu sahaja, dan anda boleh pulang. Yang benar adalah pemulihan itu kejam. Saya tidak dapat berjalan atau berdiri, dan tangan saya seperti getah. Saya telah menurunkan berat badan sehingga salah seorang jururawat wanita dapat dengan mudah menjemput saya dan membawaku ketika saya harus pergi ke bilik mandi.

Saya tinggal di MICU selama tiga minggu, dan kemudian menghabiskan dua minggu di wad permulihan, Sungguh menyakitkan untuk melihat betapa sukarnya baginya.

Dia kemudian memberitahu saya bahawa ketika saya diterima, semua yang ingin dia lakukan adalah berkemah di tempat letak kereta Kaiser Permanente, tetapi kerana dia terdedah kepada virus, dia harus dikarantina selama dua minggu di rumah.

Ketika akhirnya saya pulang ke rumah, saya menaiki Teksi. Tetapi pemulihan saya tidak mudah. saya belajar berjalan setiap hari dengan alat bantuan untuk terapi fizikal dan saya kembali ke bekerja Saya masih belum pulih dari kerosakan saraf di tangan yang saya dapat dari berbaring di ventilator di MICU.

Orang berpendapat bahawa ini adalah penyakit yang hanya mempengaruhi orang yang berisiko tinggi untuk penyakit ini, tetapi sehingga ini saya selalu aktif dan sihat. Saya jarang demam, tiada penyakit darah tinggi, kecing manis serta jantung tetapi paru-paru saya seperti angin puting beliung. Ia boleh berlaku kepada sesiapa sahaja. Pakai topeng muka anda, sentiasa cuci tangan anda dan jarakan diri anda.

Semasa saya di hospital lagi, saya telah mula membuat catitan ke atas hari-hari yang hilang dari ingatan saya. Saya perlu mulakan proses terapi mental dan fizikal untuk mendapatkan kembali ingatan-ingatan yang hilang itu. Kepada Doktor dan Jururawat telah saya ajukan persoalan demi persoalan agar saya mampu mengetahui apa yang telah berlaku ke atas diri saya selama 21 hari yang saya berada dalam keadaan tidak sedar dan separa sedar akibat ubat bius dan penahan sakit.

Di sinilah bermulanya memoir saya untuk diri saya. Selepas dibenarkan pulang dan semasa dalam proses pemulihan, isteri, keluarga, saudara-mara serta sahabat mengajukan soalan demi soalan tentang apa yang telah berlaku Betulke? Di mana? Bagaimana? Bila? Kenapa?, tanpa catitan yang saya buat mungkin agak sukar untuk saya menerangkan. Oleh kerana ramai yang ingin mengetahui dan saya mahu mengongsikan memoir serta pengalaman saya dalam bentuk buku untuk tatapan semua.

Memoir berorientasikan tema dengan anekdot dari hidup saya yang sebagai bekas pesakit COVID-19. Saya menulis memoir kerana saya percaya ingatan saya yang telah dipadamkan dari ingatan saya ini dapat saya catitkan untuk tatapan saya serta saya merasakan sangat menarik sehingga orang lain juga akan menikmati kisah terperinci ini.

Definisi anekdot: naratif pendek mengenai kejadian yang menarik, lucu, atau biografi: cerita pendek mengenai peristiwa atau kejadian yang menarik atau lucu: cerita pendek tentang sesuatu yang menarik atau lucu dalam kehidupan seseorang. Saya ingin berkongsi kisah autentik and anekdot saya sendiri dengan dunia.

No comments:

Post a Comment