About Me

My photo
Received my early education at the Rifle Range Road (2) Primary School, Kuala Lumpur. Attended junior high school at Raja Abdullah Secondary School, Kuala Lumpur and high school at Technical Institute, Kuala Lumpur. Further study at Mara Institute of Technology (ITM), Shah Alam, Selangor and obtained Certificate in Town and Regional Planning and Diploma in Quantity Surveying. Continued study in Mara University of Technology (UiTM) and obtained Bachelor of Quantity Surveying (Honours). I am a skilled commercial manager with extensive background in-and thorough knowledge of- development, construction, maintenance and construction contracts. Also having knowledge and experience in project, facilities and property management. Experienced in developing and implementing competitive cost planning, project budgeting, cost controlling and development appraisal. Exceptional organizational, analytic and managerial skills. Career as Commercial Expert till now.

Tuesday, 29 March 2022

Pematuhan Syariah

Undang-undang Syariah adalah sistem dinamik jika digunakan dengan betul

Pada masa ini, kebanyakan kontrak, tuntutan, dan pengurus komersial dan lain-lain yang bekerja di negara-negara Timur Tengah dan Teluk sentiasa berusaha untuk mempunyai lebih banyak kesedaran tentang Syariah Islam dan pelaksanaannya dalam kontrak dan transaksi komersial.

Syariah, yang bermaksud ''laluan'' dalam bahasa Arab, adalah koleksi prinsip etika dan undang-undang yang luas berdasarkan Kitab Suci Al-Quran, Hadis (kata-kata Nabi Muhammad SAW)) dan Fiqh (bukti yang terdapat dalam Syariat, dan dari konsensus ulama Islam).

Syariah Islam adalah sumber utama undang-undang dan mempengaruhi kod undang-undang di hampir semua negara Teluk dan Timur Tengah.

Prinsip Syariah utama yang menjadi penanda aras ekonomi Islam termasuk Riba dan Gharar. Riba bermaksud semua bentuk pendapatan yang belum diperolehi; contoh biasa yang memperoleh faedah ke atas modal yang dipinjamkan.

Gharar, secara literal bermaksud penipuan, risiko, penipuan, ketidakpastian atau bahaya. Ia merujuk kepada sebarang transaksi objek yang mungkin kewujudan atau perihalannya tidak pasti. Selanjutnya, setiap transaksi di mana keuntungan dan kerugian adalah tidak jelas dikenali sebagai Qimaar dan Maisar dalam istilah Syariah.

Menurut Syariah, pihak yang berkontrak mesti mengekalkan prinsip keadilan dan ekuiti dalam urusan mereka. Kontrak di mana satu pihak mendapat keuntungan secara tidak adil dengan mengorbankan yang lain boleh dianggap tidak sah.

"Apabila anda mengukur memberikan ukuran yang tepat dan berat dengan tepat dengan skala yang betul. Ini lebih baik bagi anda dengan hasil yang terbaik,' (Bab 17, ayat 35 - Al-Quran) Ayat di atas mempunyai makna yang lebih luas, daripada hanya berat dan skala.

Begitu juga, dalam undang-undang biasa kita menggunakan istilah Quantum Merit, yang bermaksud 'jumlah yang dia layak'. Ia adalah tindakan untuk pembayaran nilai yang munasabah untuk perkhidmatan yang dilakukan. Juga klausa 'Masa adalah intipati' dalam undang-undang biasa menjamin kerja yang perlu dilakukan dengan usaha wajar dan harus diselesaikan dalam masa yang munasabah, dengan itu mengekalkan prinsip asas undang-undang Syariah keadilan dan ekuiti.

Dalam kes-kes di mana pihak yang menuntut (seperti kontraktor) mencari faedah (untuk pembayaran lewat oleh pelanggan) mereka tidak akan berhak mendapat bayaran tersebut kerana Syariah melarang transaksi kewangan yang melibatkan faedah, spekulasi, atau perjudian.

Islam menganggap pinjaman berasaskan faedah yang diambil untuk pelaburan sebagai tidak adil kerana keuntungan yang mungkin tidak diketahui terlebih dahulu dan jika ada kerugian, usahawan perlu menanggung keseluruhan kerugian.

Undang-undang Islam kebanyakannya menganjurkan penggunaan proses Penyelesaian Pertikaian Alternatif (ADR) berikut seperti sulh (rundingan, pengantaraan / perdamaian) dan tahkim (timbang tara).

Kemunculan ADR adalah kerana demerit litigasi yang jelas, yang merupakan urusan yang mahal dan membazir. Satu lagi klausa biasa yang terdapat dalam hampir semua rantaian bekalan dan kontrak pembinaan adalah penggunaan istilah Force Majeure, yang sering dirujuk sebagai Akta Tuhan, di mana pelaksanaan kontrak menjadi hampir mustahil dan berat dan kontrak dibatalkan.

Undang-undang Syariah mengiktiraf force majeure sebagai istilah tersirat dan memperuntukkan bahawa di mana pelaksanaan kontrak telah menjadi mustahil, maka kontrak itu boleh ditamatkan tanpa pihak yang melanggar bertanggungjawab untuk ganti rugi.

Selanjutnya, undang-undang Syariah memperuntukkan apa yang dikenali sebagai doktrin Imprevision (kewajipan yang tidak mustahil untuk dilaksanakan tetapi yang boleh mengakibatkan keadaan ekonomi yang sangat sukar bagi penghutang atau kebankrapan).

Syariah bukanlah sesuatu yang tegar atau teks tak alih yang dimaksudkan untuk orang-orang generasi abad ke-6 atau ke-7, tetapi telah diturunkan untuk manusia secara keseluruhan untuk tempoh yang akan datang selepas itu. Oleh itu, jika difahami dan digunakan dengan betul adalah sistem perundangan yang fleksibel dan dinamik.

Keldai dan Hantu

Seekor keldai diikat pada sebatang pokok. Pada suatu malam hantu memotong tali dan melepaskan keldai itu.

Keldai itu pergi dan memusnahkan tanaman di tanah petani bersebelahan.

Kerana berang, isteri petani itu menembak keldai itu dan membunuhnya.

Pemilik keldai itu sangat sedih dengan kehilangan itu. Sebagai balasan, dia menembak mati isteri petani itu.

Kerana marah dengan kematian isterinya, petani itu mengambil sabit dan membunuh pemilik keldai itu. Isteri pemilik keldai itu sangat marah sehingga dia dan anak lelakinya membakar rumah petani itu.

Petani itu, melihat rumahnya berubah menjadi abu, membunuh isteri dan anak-anak pemilik keldai itu.

Akhirnya, apabila petani itu penuh penyesalan, dia bertanya kepada hantu itu mengapa ia membunuh mereka semua? 

Hantu itu menjawab, "Saya tidak membunuh sesiapa. Saya baru sahaja melepaskan seekor keldai yang diikat pada tali.

Kamu semua yang melepaskan syaitan dalam diri kamu yang mengakibatkan segala keburukan yang berlaku selepas itu."

Media hari ini seperti hantu itu. Ia terus melepaskan keldai setiap hari. Dan orang bertindak balas dan berdebat antara satu sama lain, menyakiti satu sama lain, tanpa berfikir panjang.

Akhirnya, media mengelak semua tanggungjawab. Jadi, menjadi tanggungjawab kita untuk tidak bertindak balas terhadap setiap keldai yang dikeluarkan oleh media dan memelihara hubungan kita dengan rakan, saudara dan masyarakat kita.

Wednesday, 3 July 2019

The Role of Quantity Surveyors In Combating Corruption.


Globally, large-scale development projects are vulnerable to extreme cost increases caused by several factors. Malaysia, as in many other countries, has a problem in managing corruption issues, where the process should have been utilized to benefit the individual or company in the other sense of the conflict of interest, often during the pre and post stage of the contract itself.

The involvement of competent Quantity Surveyors in the project professional team has been seen to provide certainty and control of project requirements, while also helping to reduce costs. High-scale development projects tend to be complex efforts from the beginning and can be more complicated when design changes are introduced without government and professional teams who are aware of cost implications.

One of the key issues in any project is to ensure the tender is given to the right priced properly. Quantity Surveyors play an important role here as they are trained to manage the financial and legislative processes of a project. During the design stage, the Quantity Surveyors arrangement is a tool to ensure the design remains in the budget. During the procurement stage, Quantity Surveyors produce the Bills of Quantities (BoQ) which are part of the Tender Document, where tender and fair are based. BoQ is the main document that provides customers with the knowledge of how many projects will be spent before construction begins, which are invaluable in evaluating the tender before they are awarded.

Experience and professional training of Quantity Surveyors make them the best people to evaluate tenders. "BoQ acts as the basis for the entire project. Any subsequent additions or omissions to the project will also be evaluated and calculated using BoQ as a guideline, the surveyor then acts as a supervisor throughout the project: monitoring progress against BoQ, authorizing payment as work completed, merging deviations from the tender and, ultimately, result in a final account and can defend it to any shareholder.

The Quantity Surveying skills are very important as they can handle any unexpected turnover and management review, which allows architects, engineers and the whole team of professionals to focus on their own tasks.

To have the greatest impact, Quantity Surveyors should be directly involved from the project's initial stage and also engage in planning and qualification reports in addition to the approval of the actual acquisition strategy.

Therefore, I recommend that the Malaysian Anti-Corruption Commission be able to locate competent Quantity Surveyors in the appointed team to investigate the costs associated with the misconduct and conflict of interest of large scale development projects.
As long as the cost of large-scale development projects in Malaysia is not certified and run professionally, each will threaten the welfare of the nation's economy. Malaysia has officially practiced value principles for money to combat corruption in the construction sector.

Peranan Jurukur Bahan Di dalam Memerangi Rasuah.


Secara global, projek pembangunan berskala besar sangat mudah terdedah kepada kenaikan kos yang melampau yang disebabkan oleh beberapa faktor. Malaysia, seperti di banyak negara lain, kita mempunyai masalah dalam menanagani isu rasuah, di mana proses sewajarnya telah dimanfaatkan untuk memberi manfaat kepada individu atau syarikat yang berkaitan dalam erti lain konflik kepetingan, ini seringkali semasa peringkat pra and post kontrak itu sendiri.

Penyertaan Jurukur Bahan yang kompiten dalam pasukan profesional projek telah dilihat akan memberikan kepastian dan mengawal keperluan projek, sementara juga membantu mengurangkan kos. Projek pembangunan skala tinggi cenderung menjadi usaha yang kompleks dari awal dan boleh menjadi lebih rumit apabila perubahan reka bentuk diperkenalkan tanpa pihak kerajaan dan pasukan profesional yang menyedari implikasi kos.
Salah satu isu utama dalam mana - mana projek adalah untuk memastikan tender itu diberikan kepada kontraktor yang betul diharga yang betul. Jurukur Bahan memainkan peranan penting di sini kerana mereka dilatih untuk menguruskan proses kewangan dan perundangan sesuatu projek. Semasa peringkat reka bentuk, perkiraan Jurukur Bahan adalah alat untuk memastikan reka bentuk kekal dalam belanjawan. Semasa peringkat perolehan, Jurukur Bahan  menghasilkan Senarai Kuantiti atau “Bills of Quantities” (BoQ) sebahagian dari Dokumen Tender yang mana  adalah berdasarkan tender yang adil. BoQ adalah dokumen utama yang menyediakan pelanggan dengan pengetahuan tentang berapa banyak projek yang akan dibelanjakan sebelum pembinaan bermula, yang tidak ternilai dalam menilai tender sebelum mereka dianugerahkan.

Pengalaman dan latihan profesional Jurukur Bahan menjadikan mereka orang terbaik untuk menilai tender. "BoQ bertindak sebagai asas bagi keseluruhan projek. Apa-apa penambahan atau peninggalan berikutnya kepada projek itu juga akan dinilai dan dikira menggunakan BoQ sebagai garis panduan, jurukur  kemudian bertindak sebagai pengawas sepanjang projek: pemantauan kemajuan terhadap BoQ, membenarkan pembayaran sebagai kerja selesai, mencantumkan penyimpangan dari tender dan, akhirnya, menghasilkan akaun akhir dan dapat mempertahankannya kepada mana-mana pemegang saham.

Kemahiran Jurukur Bahan sangat penting kerana mereka boleh mengendalikan sebarang perolehan dan semakan pengurusan yang tidak diduga, yang membolehkan arkitek, jurutera dan seluruh pasukan profesional menumpukan pada tugas mereka sendiri.
Untuk mempunyai kesan yang paling besar, Jurukur Bahan harus terlibat langsung dari peringkat permulaan projek dan juga terlibat dalam laporan perancangan dan kelayakan sebagai tambahan kepada kelulusan strategi perolehan sebenar.

Oleh itu, saya menyarankan agar pihak Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia dapat menempatkan Jurukur Bahan yang kompeten dalam pasukan yang dilantik untuk menyiasat kos yang berkaitan dengan salahlaku dan konflik kepentingan projek pembangunan yang berskala besar. Selagi kos projek pembangunan berskala besar di Malaysia tidak disahkan dan dikendalikan secara profesional, masing-masing akan memberi ancaman kepada kebajikan ekonomi negara. Malaysia sememangnya secara rasmi mengamalkan prinsip nilai untuk wang untuk memerangi rasuah dalam sektor pembinaan.

Saturday, 10 February 2018

PENAMATAN KONTRAK PEMBINAAN DI QATAR

Kelewatan atau gangguan yang berkaitan dengan pelbagai projek pembinaan di Qatar telah membawa isu penamatan kontrak menjadi perhatian.Peruntukan   penamatan   dalam   kontrak   mencerminkan  persetujuan   bersama   pihak-pihak kepada   syarat-syarat   yang   mengawal   pembubaran  hubungan   kontrak   tertentu   antara mereka. Dalam kontrak pembinaan, pihak berkontrak boleh menetapkan peristiwa-peristiwa tertentu   yang   akan   mencetuskan   penamatan   kontrak   dan  juga   boleh   memberi   pihak(biasanya majikan atau kontraktor utama) hak untuk secara sepihak memutuskan hubungan kontrak sekiranya berlaku pelanggaran oleh pihak berkontrak lain.

Di   samping   itu,   peruntukan   penamatan   dalam   kontrak   juga   mungkin  mengandungi,mengikut perjanjian pihak-pihak,  formaliti tertentu  yang   mesti dipatuhi  untuk  mengakhiri kontrak   dengan   berkesan   (seperti   pengeluaran   notis   kemungkaran   yang  membenarkan masa pihak yang melanggar untuk membetulkan pelanggarannya sebelum notis penamatan boleh dikeluarkan).

Di   Qatar,  pihak-pihak  bebas  untuk   menentukan   syarat-syarat  yang  mengawal  hubungan kontrak   dan   pembubarannya;   Walau   bagaimanapun,   dalam   hal-hal   tertentu,  seperti penamatan, Kod Sivil Qatar (Undang-undang No. 22 tahun 2004) ("Kod Sivil") menghendaki niat pihak-pihak yang sangat jelas dinyatakan dalam kontrak. Jika suatu pihak dalam suatu kontrak ingin menamatkan kontrak dan hak penamatan di dalamnya adalah samar-samar,tersirat atau bersifat sedemikian rupa sehingga mereka meninggalkan ruang untuk tafsiran alternatif, peruntukan Kod Sivil yang berkenaan akan terpakai.Di bawah Kod Sivil, kontrak pembinaan boleh ditamatkan berdasarkan salah satu daripada dua   alasan:   penamatan   untuk   kemudahan   (juga  disebut   sebagai  "penamatan   padakehendak") dan penamatan untuk kegagalan.

Penamatan untuk kemudahan

Selaras dengan Artikel 707 (1) Kod Sivil, majikan atau kontraktor utama boleh menamatkankontrak dan menghentikan pelaksanaan kerja pada bila-bila masa sebelum penyempurnaankerja itu,  dengan syarat pihak yang menamatkan pihak memampas pihak lain.  Di bawahperuntukan Kod Sivil, pampasan yang dibayar kepada pihak yang tidak menamatkan mestitermasuk kos kerja yang disiapkan, kos yang dibelanjakan dan keuntungan yang mungkindiperolehi   jika   kerja  selesai  mengikut   syarat   kontrak.   Walau   bagaimanapun,   pihak-pihakboleh   bersetuju   dalam   kontrak  untuk   mengehadkan   atau   mengubah   syarat   pampasansekiranya berlaku penamatan untuk kemudahan.

Artikel   707   (2)   membenarkan   mahkamah   untuk   menilai   atau   menyesuaikan   pampasan disebabkan   oleh   pihak   yang   tidak   ditamatkan   di   bawah   Artikel   707   (1).   Mahkamah ditugaskan   untuk   menentukan   pampasan   yang   kena   dibayar   jika   pampasan   yang   kena dibayar dipertikaikan oleh pihak berkontrak. Mahkamah boleh membuat dua jenis pelarasan mengikut  Artikel 707  (2):  pelarasan   budi   bicara   dan  pelarasan   wajib. Berhubung  dengan bekas, mahkamah menilai keadaan sekitarnya, kerja selesai dan terma-terma kontrak dan selepas itu menyesuaikan pampasan sewajarnya berdasarkan prinsip keadilan.

Berkenaan dengan pelarasan wajib, mahkamah harus mengurangkan apa-apa pampasan disebabkan oleh   pihak   yang   tidak   menamatkan   jika   pihak   tersebut   telah   meneruskan  untuk mengurangkan kerugiannya akibat penamatan untuk kemudahan dan menerima ganti rugi daripada  membelanjakan   usahanya   di   tempat   lain.   (Sebagai   contoh   Kerugian   dan Perbelanjaan; jumlah yang ditentukan berdasarkan asas yang adil dan munasabah)Penamatan bagi kemudahan membolehkan parti menuntut penamatan untuk membubarkan kontrak   dengan   serta-merta,   tanpa  perintah   kehakiman,   dengan   syarat   pihak   itu mengkompensasi pihak  berkontrak  lain mengikut Artikel  707  (1) atau  syarat-syarat   yang dinyatakan   dalam   kontrak.   Jenis   penamatan   ini  lebih   diutamakan   di   mana   pihak   yang berhasrat ingin mengadakan rehat yang bersih dan mengelakkan proses kehakiman atautimbang tara yang panjang dan mungkin suka.


Penamatan untuk Kemungkaran 
Kontrak pembinaan biasanya merangkumi terma yang mengawal penamatan kontrak satu pihak sekiranya berlaku salah satu pihak dari obligasi kontraknya. Walau bagaimanapun, jika kontrak   itu  diam   atau   istilah   kontrak   adalah   samar-samar   berhubung   dengan   hak   pihak untuk menamatkan kontrak secara sepihak, pihak berkontrak boleh bergantung pada Artikel 183 (1) Kod Sivil untuk menamatkan kontrak di mana pihak yang satu lagi gagal memenuhi kewajipannya   di   bawah   kontrak.   Artikel   183   (1)   menghendaki   parti   itu   (berusaha   untuk menamatkan  kontrak)  terlebih dahulu memberi notis kepada  pihak   yang   ingkar  dan   niat awal untuk menamatkan kontrak. Artikel 183 (2) memberi hak budi bicara yang luas untuk menamatkan  kontrak,   membenarkan   pihak   ingkar   tambahan   masa   untuk   membetulkan pelanggaran   atau  menolak   penamatan   kontrak   jika   pelanggarannya   adalah   minim   dari jumlah kewajiban pihak yang ingkar di bawah kontrak. Untuk memberi kesan kepada penamatan bergantung kepada Artikel 183, pihak yang ingin menamatkan  kontrak  mesti   memohon   kepada  mahkamah   untuk  memberikan penamatan sedemikian.

Seperti yang dinyatakan  di   atas,   mahkamah diberi budi bicara yang luas dibawah   Artikel   183  untuk   mengkaji   keadaan   sekelilingnya   dan   memutuskan   mengenai masalah penamatan.Adalah perkara biasa, dalam konteks kontrak pembinaan di Qatar, bagi pihak-pihak untuk bersetuju  dengan penamatan satu pihak oleh satu pihak berkontrak dengan notis; Walaubagaimanapun, pihak-pihak yang berkontrak sering mengabaikan beberapa syarat kontrak yang perlu yang mesti dinyatakan dalam kontrak seperti yang dikehendaki di bawah Artikel 184 Kod Sivil. Dalam banyak kontrak, bahasa peruntukan penamatan yang berkaitan dengan kemungkaran   dan   hak   sesebuah   pihak  untuk   secara   sepatutnya   ditamatkan   oleh   notissering gagal mencapai tahap ketepatan yang dikehendaki oleh Artikel 184. Artikel 184 (1)membenarkan   pihak-pihak   berkontrak   bersetuju  untuk   menamatkan   kontrak   tanpa mendapatkan   penghakiman   mahkamah   sekiranya   berlaku  pelanggaran   oleh   satu   pihak;iaitu,   pihak-pihak   boleh   bersetuju   untuk   membenarkan  satu  pihak   untuk   secara   sepihak memutuskan   hubungan   kontrak   dengan   notis   sekiranya  berlaku   kegagalan. 

Walaubagaimanapun, Artikel 184 (2) menyatakan bahawa perjanjian (dirujuk dalam Artikel 184 (1)untuk   membubarkan   kontrak   tanpa   terlebih   dahulu   mendapatkan   perintah   penghentian penghakiman),   tidak   akan   berkuatkuasa   melainkan   "perkataan   kontrak   itu   dengan   jelas menunjukkan ke arah niat pihak yang sama ". Artikel 184 (3) melangkah jauh dan mandat pengeluaran   notis   oleh   pihak   yang   menamatkan   pihak   kepada   pihak   yang   tidak menamatkan kegagalan dan penamatan.

Dalam praktiknya, kebanyakan kontrak pembinaan mengandungi klausa penamatan yang tidak jelas  dengan jelas  menyatakan  hasrat pihak-pihak untuk membenarkan penamatan kontrak   unilateral  dengan   notis   berikutan   kegagalan   pihak   kontraktor.   Secara   amnya,sekiranya   berlaku  kemungkaran,   pihak   akan   mengeluarkan   notis   kemungkaran,   yang kemudiannya akan diikuti dengan notis penamatan. Parti yang mahu menamatkan kontrak itu menganggap kontrak itu ditamatkan. Walau bagaimanapun, seperti yang dinyatakan di atas,   melainkan  jika   bahasa  kontrak  dengan   jelas   menyatakan   hasrat   pihak-pihak   untuk membenarkan penamatan oleh notis, penamatan itu akan menyalahi undang-undang tanpa perintah mahkamah yang memberi kesan kepada penamatan

Kaedah Pendaftaran Komersil Baru di Qatar

Artikel ini mengenal pasti perubahan yang berlaku kepada Undang-undang Pendaftaran Komersil Qatar No. 25 tahun 2005.

Undang-undang ini mengawal proses pendaftaran komersil di Kementerian Ekonomi dan Perdagangan ('Kementerian') untuk orang (sama ada individu atau undang-undang) untuk membolehkan mereka menjalankan aktiviti komersial di Qatar.

Pendaftaran syarikat-syarikat di Qatar sangat penting. Kecuali syarikat perkongsian tertentu, untuk memperoleh kedudukan undang-undang yang sah yang mana semua syarikat yang dikawalselia di bawah Undang-undang Syarikat Komersial mesti didaftarkan pada pendaftaran komersial.
Maklumat syarikat termasuk dalam fungsi daftar perdagangan sebagai perisytiharan dari Kementerian bahawa maklumat tersebut benar dan sah untuk pihak ketiga  uk bergantung. Oleh itu, undang-undang memperuntukkan bahawa apa-apa perubahan yang mempengaruhi aktiviti syarikat, menukar pengurus, pengarah, penandatangan yang diberi kuasa atau pemegang saham akan memerlukan pindaan selanjutnya kepada pendaftaran komersial. Selain itu, sebarang keputusan mahkamah yang dikeluarkan berkenaan dengan status syarikat atau keupayaan untuk melaksanakan obligasi, termasuk, keputusan mahkamah atas penamatan pengurus atau ketidaksempurnaan atau pembubaran lembaga pengarah syarikat (seperti yang baru-baru ini ditambah), juga harus diberitahu kepada pihak berkuasa yang kompeten di Kementerian.

Undang-undang Pendaftaran Komersial kini telah dipinda berdasarkan Undang-undang No. 20 tahun 2014. Pindaan baru-baru ini memperkenalkan sistem yang lebih cekap dari segi penerimaan atau penolakan permohonan pemohon dan proses merayu kepada Kementerian Ekonomi secara langsung di dalam peristiwa penolakan (di bawah permohonan undang-undang terdahulu perlu didengar oleh mahkamah). Ia selanjutnya memperuntukkan penalti yang lebih tinggi sekiranya tidak mematuhi Undang-undang Pendaftaran Komersil.

Pindaan penting di bawah Undang-undang baru

a. Proses permohonan dan pendaftaran
Di bawah Undang-undang baru, Jabatan Pendaftaran Komersil di Kementerian perlu memberi respons kepada permohonan pemohon untuk pendaftaran pada hari yang sama pemohon mengemukakan permohonan itu, dengan syarat ia disokong dengan semua dokumen yang berkaitan (termasuk, antara lain, satu salinan daripada kelulusan nama kementerian oleh Kementerian, surat dari bank yang mengesahkan bahawa modal minimum bagi syarikat sebagaimana yang dikehendaki di bawah Undang-undang Perusahaan Komersial telah disetorkan dengan betul, artikel kelulusan dan pengesahan persatuan). Pemohon juga perlu membayar yuran pendaftaran yang ditentukan oleh skop aktiviti syarikat.

Sekiranya Kementerian menolak permohonan itu atau tidak meluluskannya pada hari yang sama, ia sepatutnya memberikan sebab untuk keputusannya. Undang-undang itu memberi kuasa kepada Menteri Ekonomi dan Perdagangan (bertentangan dengan mahkamah yang kompeten sebelum undang-undang dipinda) untuk menerima atau menolak rayuan keputusan Kementerian dalam tempoh 15 hari selepas tarikh rayuan. Keputusan menteri dalam hal ini adalah muktamad.

b. Kesahan pendaftaran komersil
Sebelum pindaan undang-undang baru-baru ini, pendaftaran komersial boleh diperolehi untuk tempoh antara satu tahun hingga lima tahun. Walau bagaimanapun, di bawah Undang-undang baru, pendaftaran komersial hanya boleh sah untuk satu tahun boleh diperbaharui tiga puluh hari sebelum tarikh tamat tempoh yang dinyatakan pada pendaftaran komersial. Kementerian mempunyai hak untuk memadamkan pendaftaran seseorang jika proses pembaharuan tidak selesai dalam tempoh 90 hari dari tarikh orang berkenaan diberitahu tentang keperluan memperbaharui pendaftaran komersial. Pendaftaran semula dibenarkan mengikut budi bicara Kementerian, dan hanya selepas yuran pendaftaran telah dibayar dari tarikh pendaftaran komersil sepatutnya diperbaharui atau pada masa tamatnya.

c. Cawangan
Undang-undang, sebagaimana yang dipinda, menghendaki cawangan yang diperbadankan di Qatar untuk (i) memegang nama sebenar syarikat induk tanpa sebarang pengubahsuaian; dan (ii) memastikan aktiviti komersil yang disebutkan dalam pendaftaran komersial cawangan adalah sama seperti aktiviti yang disenaraikan dalam dokumen penggabungan syarikat utama. Undang-undang selanjutnya memperuntukkan bahawa cawangan tidak dianggap sebagai entiti undang-undang yang berasingan dari syarikat utama. Pengendali cawangan akan mempunyai tempoh tangguh enam bulan dari tarikh Undang-undang berkuat kuasa untuk mematuhi Undang-Undang.
Perlu diperhatikan bahwa Pasal 3 Undang-Undang Nomor 13 Tahun 2000 ('Undang-Undang Investasi Asing') mengizinkan perusahaan asing membuka kantor cabang di Qatar jika perusahaan tersebut diberikan kontrak atau proyek tertentu yang menyumbang kepada kepentingan awam.

d. Pindaan lain di bawah Undang-undang
Sejak penerbitan asal Undang-Undang ini pada tahun 2005, Undang-undang menghendaki setiap orang yang didaftarkan dalam pendaftaran komersial untuk menulis, dalam bahasa Arab, nama komersil dan nombor pendaftarannya di premis komersial dan semua surat-menyurat dan dokumen komersial yang digunakan oleh orang itu (Perkara 6 ). Pindaan kepada Undang-Undang ini telah meningkatkan penalti kewangan untuk melanggar Perkara 6 dari QAR 10,000 hingga QAR 50,000. Walau bagaimanapun, tidak seperti Undang-undang 2005, pindaan itu tidak memperuntukkan hukuman jenayah kerana melanggar syarat.

Pindaan juga dibuat kepada penalti yang terpakai kepada seseorang (i) mengendalikan premis komersial tanpa didaftarkan dalam Pendaftaran Komersil, (ii) menyalahgunakan atau membenarkan orang lain untuk menyalah guna pendaftaran komersial, atau (iii) menyediakan Kementerian dengan palsu atau dokumen yang salah untuk didaftarkan dan mendapatkan pendaftaran komersial. Penalti bagi pelanggaran tersebut boleh didenda sehingga QAR 200,000 dan / atau enam bulan penjara. Sebagai tambahan kepada penalti-penalti ini, mahkamah yang kompeten boleh mengeluarkan perintah untuk menggantung kegiatan perusahaan untuk suatu tempoh tidak melebihi satu tahun, atau untuk menutup premis perniagaan atau untuk membatalkan pendaftaran syarikat.

Kesimpulannya
Undang-undang ini nampaknya telah direka untuk mempercepat prosedur pendaftaran dan pembaharuan sebagai tindak balas kepada tuntutan daripada komuniti perniagaan. Ia mencapai ini dalam beberapa cara, termasuk menghapuskan keperluan untuk pergi ke mahkamah untuk merayu keputusan pendaftaran. Sekarang permohonan tersebut didengar oleh Menteri Ekonomi dan Perdagangan, yang akan menjadi proses yang lebih efisien sebagaimana Menteri harus memutuskan permohonan dalam masa 15 hari setelah menerimanya.
Undang-undang ini akan berkuatkuasa pada tarikh ia diterbitkan dalam Warta Rasmi. Setelah itu, orang (individu dan syarikat) yang didaftarkan dalam pendaftaran komersil sebelum tarikh undang-undang berkuatkuasa, akan mempunyai tempoh enam bulan untuk mematuhi Undang-undang ini, melainkan jika tempoh tersebut dilanjutkan oleh keputusan Menteri. Kementerian Ekonomi dan Perdagangan akan bertanggungjawab untuk memastikan undang-undang dilaksanakan dari segi pematuhan dengan Undang-undang oleh Kementerian dan orang berdaftar, setakat yang terpakai kepada masing-masing.

Sunday, 6 August 2017

Lump sum based on BQ with exclusions

The details shown on the Drawings shall prevail over the descriptions given in the Bills of Quantities. Based on this the drawing takes precedence over the BoQ, thus the Contractor should have priced based on the drawing.