About Me

My photo
Received my early education at the Rifle Range Road (2) Primary School, Kuala Lumpur. Attended junior high school at Raja Abdullah Secondary School, Kuala Lumpur and high school at Technical Institute, Kuala Lumpur. Further study at Mara Institute of Technology (ITM), Shah Alam, Selangor and obtained Certificate in Town and Regional Planning and Diploma in Quantity Surveying. Continued study in Mara University of Technology (UiTM) and obtained Bachelor of Quantity Surveying (Honours). I am a skilled commercial manager with extensive background in-and thorough knowledge of- development, construction, maintenance and construction contracts. Also having knowledge and experience in project, facilities and property management. Experienced in developing and implementing competitive cost planning, project budgeting, cost controlling and development appraisal. Exceptional organizational, analytic and managerial skills. Career as Commercial Expert till now.

Saturday 10 February 2018

Kaedah Pendaftaran Komersil Baru di Qatar

Artikel ini mengenal pasti perubahan yang berlaku kepada Undang-undang Pendaftaran Komersil Qatar No. 25 tahun 2005.

Undang-undang ini mengawal proses pendaftaran komersil di Kementerian Ekonomi dan Perdagangan ('Kementerian') untuk orang (sama ada individu atau undang-undang) untuk membolehkan mereka menjalankan aktiviti komersial di Qatar.

Pendaftaran syarikat-syarikat di Qatar sangat penting. Kecuali syarikat perkongsian tertentu, untuk memperoleh kedudukan undang-undang yang sah yang mana semua syarikat yang dikawalselia di bawah Undang-undang Syarikat Komersial mesti didaftarkan pada pendaftaran komersial.
Maklumat syarikat termasuk dalam fungsi daftar perdagangan sebagai perisytiharan dari Kementerian bahawa maklumat tersebut benar dan sah untuk pihak ketiga  uk bergantung. Oleh itu, undang-undang memperuntukkan bahawa apa-apa perubahan yang mempengaruhi aktiviti syarikat, menukar pengurus, pengarah, penandatangan yang diberi kuasa atau pemegang saham akan memerlukan pindaan selanjutnya kepada pendaftaran komersial. Selain itu, sebarang keputusan mahkamah yang dikeluarkan berkenaan dengan status syarikat atau keupayaan untuk melaksanakan obligasi, termasuk, keputusan mahkamah atas penamatan pengurus atau ketidaksempurnaan atau pembubaran lembaga pengarah syarikat (seperti yang baru-baru ini ditambah), juga harus diberitahu kepada pihak berkuasa yang kompeten di Kementerian.

Undang-undang Pendaftaran Komersial kini telah dipinda berdasarkan Undang-undang No. 20 tahun 2014. Pindaan baru-baru ini memperkenalkan sistem yang lebih cekap dari segi penerimaan atau penolakan permohonan pemohon dan proses merayu kepada Kementerian Ekonomi secara langsung di dalam peristiwa penolakan (di bawah permohonan undang-undang terdahulu perlu didengar oleh mahkamah). Ia selanjutnya memperuntukkan penalti yang lebih tinggi sekiranya tidak mematuhi Undang-undang Pendaftaran Komersil.

Pindaan penting di bawah Undang-undang baru

a. Proses permohonan dan pendaftaran
Di bawah Undang-undang baru, Jabatan Pendaftaran Komersil di Kementerian perlu memberi respons kepada permohonan pemohon untuk pendaftaran pada hari yang sama pemohon mengemukakan permohonan itu, dengan syarat ia disokong dengan semua dokumen yang berkaitan (termasuk, antara lain, satu salinan daripada kelulusan nama kementerian oleh Kementerian, surat dari bank yang mengesahkan bahawa modal minimum bagi syarikat sebagaimana yang dikehendaki di bawah Undang-undang Perusahaan Komersial telah disetorkan dengan betul, artikel kelulusan dan pengesahan persatuan). Pemohon juga perlu membayar yuran pendaftaran yang ditentukan oleh skop aktiviti syarikat.

Sekiranya Kementerian menolak permohonan itu atau tidak meluluskannya pada hari yang sama, ia sepatutnya memberikan sebab untuk keputusannya. Undang-undang itu memberi kuasa kepada Menteri Ekonomi dan Perdagangan (bertentangan dengan mahkamah yang kompeten sebelum undang-undang dipinda) untuk menerima atau menolak rayuan keputusan Kementerian dalam tempoh 15 hari selepas tarikh rayuan. Keputusan menteri dalam hal ini adalah muktamad.

b. Kesahan pendaftaran komersil
Sebelum pindaan undang-undang baru-baru ini, pendaftaran komersial boleh diperolehi untuk tempoh antara satu tahun hingga lima tahun. Walau bagaimanapun, di bawah Undang-undang baru, pendaftaran komersial hanya boleh sah untuk satu tahun boleh diperbaharui tiga puluh hari sebelum tarikh tamat tempoh yang dinyatakan pada pendaftaran komersial. Kementerian mempunyai hak untuk memadamkan pendaftaran seseorang jika proses pembaharuan tidak selesai dalam tempoh 90 hari dari tarikh orang berkenaan diberitahu tentang keperluan memperbaharui pendaftaran komersial. Pendaftaran semula dibenarkan mengikut budi bicara Kementerian, dan hanya selepas yuran pendaftaran telah dibayar dari tarikh pendaftaran komersil sepatutnya diperbaharui atau pada masa tamatnya.

c. Cawangan
Undang-undang, sebagaimana yang dipinda, menghendaki cawangan yang diperbadankan di Qatar untuk (i) memegang nama sebenar syarikat induk tanpa sebarang pengubahsuaian; dan (ii) memastikan aktiviti komersil yang disebutkan dalam pendaftaran komersial cawangan adalah sama seperti aktiviti yang disenaraikan dalam dokumen penggabungan syarikat utama. Undang-undang selanjutnya memperuntukkan bahawa cawangan tidak dianggap sebagai entiti undang-undang yang berasingan dari syarikat utama. Pengendali cawangan akan mempunyai tempoh tangguh enam bulan dari tarikh Undang-undang berkuat kuasa untuk mematuhi Undang-Undang.
Perlu diperhatikan bahwa Pasal 3 Undang-Undang Nomor 13 Tahun 2000 ('Undang-Undang Investasi Asing') mengizinkan perusahaan asing membuka kantor cabang di Qatar jika perusahaan tersebut diberikan kontrak atau proyek tertentu yang menyumbang kepada kepentingan awam.

d. Pindaan lain di bawah Undang-undang
Sejak penerbitan asal Undang-Undang ini pada tahun 2005, Undang-undang menghendaki setiap orang yang didaftarkan dalam pendaftaran komersial untuk menulis, dalam bahasa Arab, nama komersil dan nombor pendaftarannya di premis komersial dan semua surat-menyurat dan dokumen komersial yang digunakan oleh orang itu (Perkara 6 ). Pindaan kepada Undang-Undang ini telah meningkatkan penalti kewangan untuk melanggar Perkara 6 dari QAR 10,000 hingga QAR 50,000. Walau bagaimanapun, tidak seperti Undang-undang 2005, pindaan itu tidak memperuntukkan hukuman jenayah kerana melanggar syarat.

Pindaan juga dibuat kepada penalti yang terpakai kepada seseorang (i) mengendalikan premis komersial tanpa didaftarkan dalam Pendaftaran Komersil, (ii) menyalahgunakan atau membenarkan orang lain untuk menyalah guna pendaftaran komersial, atau (iii) menyediakan Kementerian dengan palsu atau dokumen yang salah untuk didaftarkan dan mendapatkan pendaftaran komersial. Penalti bagi pelanggaran tersebut boleh didenda sehingga QAR 200,000 dan / atau enam bulan penjara. Sebagai tambahan kepada penalti-penalti ini, mahkamah yang kompeten boleh mengeluarkan perintah untuk menggantung kegiatan perusahaan untuk suatu tempoh tidak melebihi satu tahun, atau untuk menutup premis perniagaan atau untuk membatalkan pendaftaran syarikat.

Kesimpulannya
Undang-undang ini nampaknya telah direka untuk mempercepat prosedur pendaftaran dan pembaharuan sebagai tindak balas kepada tuntutan daripada komuniti perniagaan. Ia mencapai ini dalam beberapa cara, termasuk menghapuskan keperluan untuk pergi ke mahkamah untuk merayu keputusan pendaftaran. Sekarang permohonan tersebut didengar oleh Menteri Ekonomi dan Perdagangan, yang akan menjadi proses yang lebih efisien sebagaimana Menteri harus memutuskan permohonan dalam masa 15 hari setelah menerimanya.
Undang-undang ini akan berkuatkuasa pada tarikh ia diterbitkan dalam Warta Rasmi. Setelah itu, orang (individu dan syarikat) yang didaftarkan dalam pendaftaran komersil sebelum tarikh undang-undang berkuatkuasa, akan mempunyai tempoh enam bulan untuk mematuhi Undang-undang ini, melainkan jika tempoh tersebut dilanjutkan oleh keputusan Menteri. Kementerian Ekonomi dan Perdagangan akan bertanggungjawab untuk memastikan undang-undang dilaksanakan dari segi pematuhan dengan Undang-undang oleh Kementerian dan orang berdaftar, setakat yang terpakai kepada masing-masing.

No comments:

Post a Comment