About Me

My photo
Received my early education at the Rifle Range Road (2) Primary School, Kuala Lumpur. Attended junior high school at Raja Abdullah Secondary School, Kuala Lumpur and high school at Technical Institute, Kuala Lumpur. Further study at Mara Institute of Technology (ITM), Shah Alam, Selangor and obtained Certificate in Town and Regional Planning and Diploma in Quantity Surveying. Continued study in Mara University of Technology (UiTM) and obtained Bachelor of Quantity Surveying (Honours). I am a skilled commercial manager with extensive background in-and thorough knowledge of- development, construction, maintenance and construction contracts. Also having knowledge and experience in project, facilities and property management. Experienced in developing and implementing competitive cost planning, project budgeting, cost controlling and development appraisal. Exceptional organizational, analytic and managerial skills. Career as Commercial Expert till now.

Wednesday, 3 July 2019

Peranan Jurukur Bahan Di dalam Memerangi Rasuah.


Secara global, projek pembangunan berskala besar sangat mudah terdedah kepada kenaikan kos yang melampau yang disebabkan oleh beberapa faktor. Malaysia, seperti di banyak negara lain, kita mempunyai masalah dalam menanagani isu rasuah, di mana proses sewajarnya telah dimanfaatkan untuk memberi manfaat kepada individu atau syarikat yang berkaitan dalam erti lain konflik kepetingan, ini seringkali semasa peringkat pra and post kontrak itu sendiri.

Penyertaan Jurukur Bahan yang kompiten dalam pasukan profesional projek telah dilihat akan memberikan kepastian dan mengawal keperluan projek, sementara juga membantu mengurangkan kos. Projek pembangunan skala tinggi cenderung menjadi usaha yang kompleks dari awal dan boleh menjadi lebih rumit apabila perubahan reka bentuk diperkenalkan tanpa pihak kerajaan dan pasukan profesional yang menyedari implikasi kos.
Salah satu isu utama dalam mana - mana projek adalah untuk memastikan tender itu diberikan kepada kontraktor yang betul diharga yang betul. Jurukur Bahan memainkan peranan penting di sini kerana mereka dilatih untuk menguruskan proses kewangan dan perundangan sesuatu projek. Semasa peringkat reka bentuk, perkiraan Jurukur Bahan adalah alat untuk memastikan reka bentuk kekal dalam belanjawan. Semasa peringkat perolehan, Jurukur Bahan  menghasilkan Senarai Kuantiti atau “Bills of Quantities” (BoQ) sebahagian dari Dokumen Tender yang mana  adalah berdasarkan tender yang adil. BoQ adalah dokumen utama yang menyediakan pelanggan dengan pengetahuan tentang berapa banyak projek yang akan dibelanjakan sebelum pembinaan bermula, yang tidak ternilai dalam menilai tender sebelum mereka dianugerahkan.

Pengalaman dan latihan profesional Jurukur Bahan menjadikan mereka orang terbaik untuk menilai tender. "BoQ bertindak sebagai asas bagi keseluruhan projek. Apa-apa penambahan atau peninggalan berikutnya kepada projek itu juga akan dinilai dan dikira menggunakan BoQ sebagai garis panduan, jurukur  kemudian bertindak sebagai pengawas sepanjang projek: pemantauan kemajuan terhadap BoQ, membenarkan pembayaran sebagai kerja selesai, mencantumkan penyimpangan dari tender dan, akhirnya, menghasilkan akaun akhir dan dapat mempertahankannya kepada mana-mana pemegang saham.

Kemahiran Jurukur Bahan sangat penting kerana mereka boleh mengendalikan sebarang perolehan dan semakan pengurusan yang tidak diduga, yang membolehkan arkitek, jurutera dan seluruh pasukan profesional menumpukan pada tugas mereka sendiri.
Untuk mempunyai kesan yang paling besar, Jurukur Bahan harus terlibat langsung dari peringkat permulaan projek dan juga terlibat dalam laporan perancangan dan kelayakan sebagai tambahan kepada kelulusan strategi perolehan sebenar.

Oleh itu, saya menyarankan agar pihak Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia dapat menempatkan Jurukur Bahan yang kompeten dalam pasukan yang dilantik untuk menyiasat kos yang berkaitan dengan salahlaku dan konflik kepentingan projek pembangunan yang berskala besar. Selagi kos projek pembangunan berskala besar di Malaysia tidak disahkan dan dikendalikan secara profesional, masing-masing akan memberi ancaman kepada kebajikan ekonomi negara. Malaysia sememangnya secara rasmi mengamalkan prinsip nilai untuk wang untuk memerangi rasuah dalam sektor pembinaan.

Saturday, 10 February 2018

PENAMATAN KONTRAK PEMBINAAN DI QATAR

Kelewatan atau gangguan yang berkaitan dengan pelbagai projek pembinaan di Qatar telah membawa isu penamatan kontrak menjadi perhatian.Peruntukan   penamatan   dalam   kontrak   mencerminkan  persetujuan   bersama   pihak-pihak kepada   syarat-syarat   yang   mengawal   pembubaran  hubungan   kontrak   tertentu   antara mereka. Dalam kontrak pembinaan, pihak berkontrak boleh menetapkan peristiwa-peristiwa tertentu   yang   akan   mencetuskan   penamatan   kontrak   dan  juga   boleh   memberi   pihak(biasanya majikan atau kontraktor utama) hak untuk secara sepihak memutuskan hubungan kontrak sekiranya berlaku pelanggaran oleh pihak berkontrak lain.

Di   samping   itu,   peruntukan   penamatan   dalam   kontrak   juga   mungkin  mengandungi,mengikut perjanjian pihak-pihak,  formaliti tertentu  yang   mesti dipatuhi  untuk  mengakhiri kontrak   dengan   berkesan   (seperti   pengeluaran   notis   kemungkaran   yang  membenarkan masa pihak yang melanggar untuk membetulkan pelanggarannya sebelum notis penamatan boleh dikeluarkan).

Di   Qatar,  pihak-pihak  bebas  untuk   menentukan   syarat-syarat  yang  mengawal  hubungan kontrak   dan   pembubarannya;   Walau   bagaimanapun,   dalam   hal-hal   tertentu,  seperti penamatan, Kod Sivil Qatar (Undang-undang No. 22 tahun 2004) ("Kod Sivil") menghendaki niat pihak-pihak yang sangat jelas dinyatakan dalam kontrak. Jika suatu pihak dalam suatu kontrak ingin menamatkan kontrak dan hak penamatan di dalamnya adalah samar-samar,tersirat atau bersifat sedemikian rupa sehingga mereka meninggalkan ruang untuk tafsiran alternatif, peruntukan Kod Sivil yang berkenaan akan terpakai.Di bawah Kod Sivil, kontrak pembinaan boleh ditamatkan berdasarkan salah satu daripada dua   alasan:   penamatan   untuk   kemudahan   (juga  disebut   sebagai  "penamatan   padakehendak") dan penamatan untuk kegagalan.

Penamatan untuk kemudahan

Selaras dengan Artikel 707 (1) Kod Sivil, majikan atau kontraktor utama boleh menamatkankontrak dan menghentikan pelaksanaan kerja pada bila-bila masa sebelum penyempurnaankerja itu,  dengan syarat pihak yang menamatkan pihak memampas pihak lain.  Di bawahperuntukan Kod Sivil, pampasan yang dibayar kepada pihak yang tidak menamatkan mestitermasuk kos kerja yang disiapkan, kos yang dibelanjakan dan keuntungan yang mungkindiperolehi   jika   kerja  selesai  mengikut   syarat   kontrak.   Walau   bagaimanapun,   pihak-pihakboleh   bersetuju   dalam   kontrak  untuk   mengehadkan   atau   mengubah   syarat   pampasansekiranya berlaku penamatan untuk kemudahan.

Artikel   707   (2)   membenarkan   mahkamah   untuk   menilai   atau   menyesuaikan   pampasan disebabkan   oleh   pihak   yang   tidak   ditamatkan   di   bawah   Artikel   707   (1).   Mahkamah ditugaskan   untuk   menentukan   pampasan   yang   kena   dibayar   jika   pampasan   yang   kena dibayar dipertikaikan oleh pihak berkontrak. Mahkamah boleh membuat dua jenis pelarasan mengikut  Artikel 707  (2):  pelarasan   budi   bicara   dan  pelarasan   wajib. Berhubung  dengan bekas, mahkamah menilai keadaan sekitarnya, kerja selesai dan terma-terma kontrak dan selepas itu menyesuaikan pampasan sewajarnya berdasarkan prinsip keadilan.

Berkenaan dengan pelarasan wajib, mahkamah harus mengurangkan apa-apa pampasan disebabkan oleh   pihak   yang   tidak   menamatkan   jika   pihak   tersebut   telah   meneruskan  untuk mengurangkan kerugiannya akibat penamatan untuk kemudahan dan menerima ganti rugi daripada  membelanjakan   usahanya   di   tempat   lain.   (Sebagai   contoh   Kerugian   dan Perbelanjaan; jumlah yang ditentukan berdasarkan asas yang adil dan munasabah)Penamatan bagi kemudahan membolehkan parti menuntut penamatan untuk membubarkan kontrak   dengan   serta-merta,   tanpa  perintah   kehakiman,   dengan   syarat   pihak   itu mengkompensasi pihak  berkontrak  lain mengikut Artikel  707  (1) atau  syarat-syarat   yang dinyatakan   dalam   kontrak.   Jenis   penamatan   ini  lebih   diutamakan   di   mana   pihak   yang berhasrat ingin mengadakan rehat yang bersih dan mengelakkan proses kehakiman atautimbang tara yang panjang dan mungkin suka.


Penamatan untuk Kemungkaran 
Kontrak pembinaan biasanya merangkumi terma yang mengawal penamatan kontrak satu pihak sekiranya berlaku salah satu pihak dari obligasi kontraknya. Walau bagaimanapun, jika kontrak   itu  diam   atau   istilah   kontrak   adalah   samar-samar   berhubung   dengan   hak   pihak untuk menamatkan kontrak secara sepihak, pihak berkontrak boleh bergantung pada Artikel 183 (1) Kod Sivil untuk menamatkan kontrak di mana pihak yang satu lagi gagal memenuhi kewajipannya   di   bawah   kontrak.   Artikel   183   (1)   menghendaki   parti   itu   (berusaha   untuk menamatkan  kontrak)  terlebih dahulu memberi notis kepada  pihak   yang   ingkar  dan   niat awal untuk menamatkan kontrak. Artikel 183 (2) memberi hak budi bicara yang luas untuk menamatkan  kontrak,   membenarkan   pihak   ingkar   tambahan   masa   untuk   membetulkan pelanggaran   atau  menolak   penamatan   kontrak   jika   pelanggarannya   adalah   minim   dari jumlah kewajiban pihak yang ingkar di bawah kontrak. Untuk memberi kesan kepada penamatan bergantung kepada Artikel 183, pihak yang ingin menamatkan  kontrak  mesti   memohon   kepada  mahkamah   untuk  memberikan penamatan sedemikian.

Seperti yang dinyatakan  di   atas,   mahkamah diberi budi bicara yang luas dibawah   Artikel   183  untuk   mengkaji   keadaan   sekelilingnya   dan   memutuskan   mengenai masalah penamatan.Adalah perkara biasa, dalam konteks kontrak pembinaan di Qatar, bagi pihak-pihak untuk bersetuju  dengan penamatan satu pihak oleh satu pihak berkontrak dengan notis; Walaubagaimanapun, pihak-pihak yang berkontrak sering mengabaikan beberapa syarat kontrak yang perlu yang mesti dinyatakan dalam kontrak seperti yang dikehendaki di bawah Artikel 184 Kod Sivil. Dalam banyak kontrak, bahasa peruntukan penamatan yang berkaitan dengan kemungkaran   dan   hak   sesebuah   pihak  untuk   secara   sepatutnya   ditamatkan   oleh   notissering gagal mencapai tahap ketepatan yang dikehendaki oleh Artikel 184. Artikel 184 (1)membenarkan   pihak-pihak   berkontrak   bersetuju  untuk   menamatkan   kontrak   tanpa mendapatkan   penghakiman   mahkamah   sekiranya   berlaku  pelanggaran   oleh   satu   pihak;iaitu,   pihak-pihak   boleh   bersetuju   untuk   membenarkan  satu  pihak   untuk   secara   sepihak memutuskan   hubungan   kontrak   dengan   notis   sekiranya  berlaku   kegagalan. 

Walaubagaimanapun, Artikel 184 (2) menyatakan bahawa perjanjian (dirujuk dalam Artikel 184 (1)untuk   membubarkan   kontrak   tanpa   terlebih   dahulu   mendapatkan   perintah   penghentian penghakiman),   tidak   akan   berkuatkuasa   melainkan   "perkataan   kontrak   itu   dengan   jelas menunjukkan ke arah niat pihak yang sama ". Artikel 184 (3) melangkah jauh dan mandat pengeluaran   notis   oleh   pihak   yang   menamatkan   pihak   kepada   pihak   yang   tidak menamatkan kegagalan dan penamatan.

Dalam praktiknya, kebanyakan kontrak pembinaan mengandungi klausa penamatan yang tidak jelas  dengan jelas  menyatakan  hasrat pihak-pihak untuk membenarkan penamatan kontrak   unilateral  dengan   notis   berikutan   kegagalan   pihak   kontraktor.   Secara   amnya,sekiranya   berlaku  kemungkaran,   pihak   akan   mengeluarkan   notis   kemungkaran,   yang kemudiannya akan diikuti dengan notis penamatan. Parti yang mahu menamatkan kontrak itu menganggap kontrak itu ditamatkan. Walau bagaimanapun, seperti yang dinyatakan di atas,   melainkan  jika   bahasa  kontrak  dengan   jelas   menyatakan   hasrat   pihak-pihak   untuk membenarkan penamatan oleh notis, penamatan itu akan menyalahi undang-undang tanpa perintah mahkamah yang memberi kesan kepada penamatan

Kaedah Pendaftaran Komersil Baru di Qatar

Artikel ini mengenal pasti perubahan yang berlaku kepada Undang-undang Pendaftaran Komersil Qatar No. 25 tahun 2005.

Undang-undang ini mengawal proses pendaftaran komersil di Kementerian Ekonomi dan Perdagangan ('Kementerian') untuk orang (sama ada individu atau undang-undang) untuk membolehkan mereka menjalankan aktiviti komersial di Qatar.

Pendaftaran syarikat-syarikat di Qatar sangat penting. Kecuali syarikat perkongsian tertentu, untuk memperoleh kedudukan undang-undang yang sah yang mana semua syarikat yang dikawalselia di bawah Undang-undang Syarikat Komersial mesti didaftarkan pada pendaftaran komersial.
Maklumat syarikat termasuk dalam fungsi daftar perdagangan sebagai perisytiharan dari Kementerian bahawa maklumat tersebut benar dan sah untuk pihak ketiga  uk bergantung. Oleh itu, undang-undang memperuntukkan bahawa apa-apa perubahan yang mempengaruhi aktiviti syarikat, menukar pengurus, pengarah, penandatangan yang diberi kuasa atau pemegang saham akan memerlukan pindaan selanjutnya kepada pendaftaran komersial. Selain itu, sebarang keputusan mahkamah yang dikeluarkan berkenaan dengan status syarikat atau keupayaan untuk melaksanakan obligasi, termasuk, keputusan mahkamah atas penamatan pengurus atau ketidaksempurnaan atau pembubaran lembaga pengarah syarikat (seperti yang baru-baru ini ditambah), juga harus diberitahu kepada pihak berkuasa yang kompeten di Kementerian.

Undang-undang Pendaftaran Komersial kini telah dipinda berdasarkan Undang-undang No. 20 tahun 2014. Pindaan baru-baru ini memperkenalkan sistem yang lebih cekap dari segi penerimaan atau penolakan permohonan pemohon dan proses merayu kepada Kementerian Ekonomi secara langsung di dalam peristiwa penolakan (di bawah permohonan undang-undang terdahulu perlu didengar oleh mahkamah). Ia selanjutnya memperuntukkan penalti yang lebih tinggi sekiranya tidak mematuhi Undang-undang Pendaftaran Komersil.

Pindaan penting di bawah Undang-undang baru

a. Proses permohonan dan pendaftaran
Di bawah Undang-undang baru, Jabatan Pendaftaran Komersil di Kementerian perlu memberi respons kepada permohonan pemohon untuk pendaftaran pada hari yang sama pemohon mengemukakan permohonan itu, dengan syarat ia disokong dengan semua dokumen yang berkaitan (termasuk, antara lain, satu salinan daripada kelulusan nama kementerian oleh Kementerian, surat dari bank yang mengesahkan bahawa modal minimum bagi syarikat sebagaimana yang dikehendaki di bawah Undang-undang Perusahaan Komersial telah disetorkan dengan betul, artikel kelulusan dan pengesahan persatuan). Pemohon juga perlu membayar yuran pendaftaran yang ditentukan oleh skop aktiviti syarikat.

Sekiranya Kementerian menolak permohonan itu atau tidak meluluskannya pada hari yang sama, ia sepatutnya memberikan sebab untuk keputusannya. Undang-undang itu memberi kuasa kepada Menteri Ekonomi dan Perdagangan (bertentangan dengan mahkamah yang kompeten sebelum undang-undang dipinda) untuk menerima atau menolak rayuan keputusan Kementerian dalam tempoh 15 hari selepas tarikh rayuan. Keputusan menteri dalam hal ini adalah muktamad.

b. Kesahan pendaftaran komersil
Sebelum pindaan undang-undang baru-baru ini, pendaftaran komersial boleh diperolehi untuk tempoh antara satu tahun hingga lima tahun. Walau bagaimanapun, di bawah Undang-undang baru, pendaftaran komersial hanya boleh sah untuk satu tahun boleh diperbaharui tiga puluh hari sebelum tarikh tamat tempoh yang dinyatakan pada pendaftaran komersial. Kementerian mempunyai hak untuk memadamkan pendaftaran seseorang jika proses pembaharuan tidak selesai dalam tempoh 90 hari dari tarikh orang berkenaan diberitahu tentang keperluan memperbaharui pendaftaran komersial. Pendaftaran semula dibenarkan mengikut budi bicara Kementerian, dan hanya selepas yuran pendaftaran telah dibayar dari tarikh pendaftaran komersil sepatutnya diperbaharui atau pada masa tamatnya.

c. Cawangan
Undang-undang, sebagaimana yang dipinda, menghendaki cawangan yang diperbadankan di Qatar untuk (i) memegang nama sebenar syarikat induk tanpa sebarang pengubahsuaian; dan (ii) memastikan aktiviti komersil yang disebutkan dalam pendaftaran komersial cawangan adalah sama seperti aktiviti yang disenaraikan dalam dokumen penggabungan syarikat utama. Undang-undang selanjutnya memperuntukkan bahawa cawangan tidak dianggap sebagai entiti undang-undang yang berasingan dari syarikat utama. Pengendali cawangan akan mempunyai tempoh tangguh enam bulan dari tarikh Undang-undang berkuat kuasa untuk mematuhi Undang-Undang.
Perlu diperhatikan bahwa Pasal 3 Undang-Undang Nomor 13 Tahun 2000 ('Undang-Undang Investasi Asing') mengizinkan perusahaan asing membuka kantor cabang di Qatar jika perusahaan tersebut diberikan kontrak atau proyek tertentu yang menyumbang kepada kepentingan awam.

d. Pindaan lain di bawah Undang-undang
Sejak penerbitan asal Undang-Undang ini pada tahun 2005, Undang-undang menghendaki setiap orang yang didaftarkan dalam pendaftaran komersial untuk menulis, dalam bahasa Arab, nama komersil dan nombor pendaftarannya di premis komersial dan semua surat-menyurat dan dokumen komersial yang digunakan oleh orang itu (Perkara 6 ). Pindaan kepada Undang-Undang ini telah meningkatkan penalti kewangan untuk melanggar Perkara 6 dari QAR 10,000 hingga QAR 50,000. Walau bagaimanapun, tidak seperti Undang-undang 2005, pindaan itu tidak memperuntukkan hukuman jenayah kerana melanggar syarat.

Pindaan juga dibuat kepada penalti yang terpakai kepada seseorang (i) mengendalikan premis komersial tanpa didaftarkan dalam Pendaftaran Komersil, (ii) menyalahgunakan atau membenarkan orang lain untuk menyalah guna pendaftaran komersial, atau (iii) menyediakan Kementerian dengan palsu atau dokumen yang salah untuk didaftarkan dan mendapatkan pendaftaran komersial. Penalti bagi pelanggaran tersebut boleh didenda sehingga QAR 200,000 dan / atau enam bulan penjara. Sebagai tambahan kepada penalti-penalti ini, mahkamah yang kompeten boleh mengeluarkan perintah untuk menggantung kegiatan perusahaan untuk suatu tempoh tidak melebihi satu tahun, atau untuk menutup premis perniagaan atau untuk membatalkan pendaftaran syarikat.

Kesimpulannya
Undang-undang ini nampaknya telah direka untuk mempercepat prosedur pendaftaran dan pembaharuan sebagai tindak balas kepada tuntutan daripada komuniti perniagaan. Ia mencapai ini dalam beberapa cara, termasuk menghapuskan keperluan untuk pergi ke mahkamah untuk merayu keputusan pendaftaran. Sekarang permohonan tersebut didengar oleh Menteri Ekonomi dan Perdagangan, yang akan menjadi proses yang lebih efisien sebagaimana Menteri harus memutuskan permohonan dalam masa 15 hari setelah menerimanya.
Undang-undang ini akan berkuatkuasa pada tarikh ia diterbitkan dalam Warta Rasmi. Setelah itu, orang (individu dan syarikat) yang didaftarkan dalam pendaftaran komersil sebelum tarikh undang-undang berkuatkuasa, akan mempunyai tempoh enam bulan untuk mematuhi Undang-undang ini, melainkan jika tempoh tersebut dilanjutkan oleh keputusan Menteri. Kementerian Ekonomi dan Perdagangan akan bertanggungjawab untuk memastikan undang-undang dilaksanakan dari segi pematuhan dengan Undang-undang oleh Kementerian dan orang berdaftar, setakat yang terpakai kepada masing-masing.

Sunday, 6 August 2017

Lump sum based on BQ with exclusions

The details shown on the Drawings shall prevail over the descriptions given in the Bills of Quantities. Based on this the drawing takes precedence over the BoQ, thus the Contractor should have priced based on the drawing.

Monday, 26 January 2015

"Let's Agree to Disagree." I Don't Agree to That….So what?


The term "agree to disagree" or "agreeing to disagree" is a phrase in English referring to the resolution of a conflict (usually a debate or quarrel) whereby all parties tolerate but do not accept the opposing position(s).

During negotiation with regards to the claims by the Contractor the argumentation can get tiresome. Every parties wanted to win the argument and what most important certain basis need to be adapted. I have experience a lot of this matter the entire project that I were involved.

Against, for me; I also go back to the basic. Always put the principle in the upmost position and any argument could be settled.  Walk through the basis step by step and understand the situation and then only one could make any decision with sound mind.

The best response to this, and here I really don't think I'm guilty of overambitious optimism, is to identify and clarify what the point at issue really is, and to concertedly stay conscious of the fact that people are not their individual beliefs, and that it is alright to have been wrong about facts. If people can manage that, they can have disagreements without conflict. Or, they can achieve the same effect if they simply accept that conflict is not necessarily bad so long as it ends and has a reasonable expectation of getting somewhere.
But most people are not so high-minded. Much of the time, people simply want to bury the hatchet (which is perfectly well admirable, except that a disagreement is really a lot more like a land mine than a hatchet in that regard).

So they resort to the old chestnut of "Why don't we agree to disagree." (I neglect to use a question mark because it is never said with that inflection. It is not really a question, it is a demand, and a cravenly presented one at that. Impolite, really.)

But it's rather anticlimactic, isn't it? I am reminded of a joke: "There are two types of people: those who don't need closure."

In fact, the nature of disagreements, if they are genuine disagreements is that we disagree whether we assent to it or not. To disagree, at least two people must have at least two beliefs, and those beliefs must be incompatible.

Things are incompatible by virtue of their containing a contradiction. Contradictions are endemic to the concepts themselves. If I happen to believe that all school buses are red, and you believe that they are all yellow, our agreeing to disagree affects the facts that we have incompatible views not at all.

Not to be overly literal. I know that people who say this don't think that it really settles the discussion. They want merely to avoid conflict. But it is the height of bad manners to not only interrupt somebody, but also to interrupt them to tell them that they can not and may not go on expressing themselves, lest they offend the holy rules of social grace and the satisfy the insane need of the un-argumentative to "keep everyone happy".

Who, anyway, is the graceless and conflicted one in the situation, he who happens to have an opinion which is conceptually incompatible with someone else's, or he who would rather censor a discussion than be challenged?

The dissonance that goes with disagreement is a tension, sure. But it is certainly better to relieve a tension than to ignore it. At the end, the best would let parties put their case and get the experts to review and be the judge.

Tips on Career Success Abroad – Indonesia Experience

Point 1. Must Have Confidence and Mental Strong

Global careers are not the same as careers in the domestic environment, because the environment you are in area the global arena. Do not equate the nature and attitude of the people there with in Indonesia because it is so much different. Therefore you need a lot of adapting to new things and mental strength needed to survive. Understand the human relation aspects of the local vis-à-vis the local culture, rules and regulations.

Point 2. Do not Be A Tourist

You need to remember, living and working abroad is not the same as fooling around spending time to travel to the country. There are demands and different responsibilities if you are working in a foreign country. You have to be smart and agile in order to make progress quickly. If you like it, then your boss or co-worker you will see your abilities and of course they will give a reward after what you do well.

Point 3. Equation Degrees

Abroad someone older or senior does not automatically earn respect. For example, in the office to call the boss enough to use her first name only. If the boss name Yanto Agus, Pak Agus enough not to add Mr. or become Mr. Agus. Respect is earned, not given = respect comes from a positive contribution instead of rank or age alone.

If you have questions or concerns please do not ashamed to say it, even if you are young or junior. That seniors will not feel threatened by a proactive attitude, they actually appreciate your bold attitude.

Point 4. Do not Doubt Make Decisions

If you recruited on foreign companies, of course, they really appreciate the skills and experience you. For that, it is natural if the company wants to offer a productive and contributing to the company. Therefore, take decisions and set priorities company quickly and precisely. You have to work more productively and do not delay - postpone the work, automatically your career abroad will shine quickly.

Points 5. Follow Training

Do not rely on the capabilities that you already have today. Global careers means you must continue to hone skills, innovate and keep abreast of the industry in which you work. Follow the training activities or seminars are always held every month. Continue to strengthen the competence of self in order to compete globally.

Points 6. Develop Yourself and Honest If Not Know

Feel free to continue to learn anything that can develop yourselves, and do not be afraid says the answer "I do not know". Even those well-to honestly admit their limitations without a sense of doubt or shame. For that, you can learn the local language or words to make it easier to know about different cultures, procedures and learn cross-cultural management.

Honesty about his own limitations actually admired people there. If you do not have an answer please respond with "I do not know, I'll find the answer for you" or when in doubt, answer "I think the reason is this, but this is all just my speculation only".

Points 7. Obey Rules

In some foreign countries, they have a very good database or otherwise even very bad. Both require accuracy to draw up personal documents such as, immigration, taxes and permits live well. Lest they do not abide by the rules, work permits revoked simply because the company was forced to issue a document that is trivial.

The nature of such rules of law, which must be adhered to and, if broken, then there will be sanctions applicable. For that, no matter where you work overseas especially comply with existing rules.

Points 8. Organize Teams With Meticulously

So start the first day in a global company, it's okay if you feel excited. But not necessarily the same for colleagues others. For them, it will be just another day. Your team is the people who will work most closely with you in a professional, as well as helping to adapt the work environment. Make sure you know all the members of the team well.

Indonesian is famous for its hospitality. If you have the opportunity to work in a global company do not eliminate the habit of Indonesian people who are friendly to anyone. With you always smile will give positive energy to the person you have just met, especially your coworkers.


Among the diverse cultures that exist in the world there is no absolute culture better than the others. While living and working abroad, open horizons by studying the local culture and apply the plus side. Do not forget to not forget and also maintain a positive culture of Indonesia.

Tuesday, 13 January 2015

Contractor takes all ground condition risk?

The following clause was included in the Specification for one of the Project that were being managed by me.

As per the Appendix CC of the 1st Supplemental Agreement described:-

“13. Sub-Clause 1.1.5.5A – Lump Sum Works – means the items of work and good, meterials and services to be supplied hereunder as shown in the Drawings and/or described by the Specification and/or in the Schedule of Prices which are not to re-measured.”


“S4.02 (1)          Soil Information

Any information of the properties of the soil that may be shown on the Drawings or obtained by the Contractor as a result of discussion with the Engineer shall alone not be considered as a sufficient basis for the Contractor's Bid Prices.

The Contractor is responsible for his interpretation of information supplied by the Employer and shall visit the Site and possible Borrow Pits prior to making his Bid and shall ascertain the nature of the soil, its quantity, locations, and suitability to meet the specified requirements.

He shall base his Bid estimates on the Employer's soil data supplemented by his own soil investigations.”

This would mean that the Contractor shall be deemed prior to submitting the Tender to have inspected and examined the Site and/or satisfied itself as to the nature of the ground and subsoil. No claim by the Contractor for additional payment or any extension of time shall be allowed on the ground of misunderstanding or misapprehension of these matters.

There was understandable concern from the contracting community when the first contracts containing this clause were issued for tender.

There are two particular difficulties with this approach:

1. the allocation of risk can be less a reflection that the parties have carried out thorough investigations and are comfortable with what they might encounter (and could price for it accordingly), than of the overriding desire by employers to have fixed prices and certain completion dates, and perhaps of unequal bargaining power; and

2. the bidders are unable to price for the risk with any certainty; any contingency would be guesswork. Ultimately, if the risk does not eventuate the contingency is wasted, and if it did, there would be no certainty that the contingency would be enough, resulting in costs to the project elsewhere (even if simply in legal fees).

This gives a gloss on the truism about allocation of risk, that a project which goes off the rails benefits no one. If your project is going to be late, rights in contract aren’t necessarily going to help; much like Neville Chamberlain returning from Munich in 1938, there is little practical benefit in holding up a piece of paper. Once a project has become a loss maker, most contractors will understandably look for ways to reduce that loss, rather than complete the project as well as the employer might have hoped. A right to sue won’t necessarily help anyone other than the lawyers.

Conversely, where there is considerable, high quality geotechnical information available, the contractor has the skill and the resources to deal with what they might find and all parties are comfortable with what will actually be encountered, this can be a very effective allocation of risk.