About Me

My photo
Received my early education at the Rifle Range Road (2) Primary School, Kuala Lumpur. Attended junior high school at Raja Abdullah Secondary School, Kuala Lumpur and high school at Technical Institute, Kuala Lumpur. Further study at Mara Institute of Technology (ITM), Shah Alam, Selangor and obtained Certificate in Town and Regional Planning and Diploma in Quantity Surveying. Continued study in Mara University of Technology (UiTM) and obtained Bachelor of Quantity Surveying (Honours). I am a skilled commercial manager with extensive background in-and thorough knowledge of- development, construction, maintenance and construction contracts. Also having knowledge and experience in project, facilities and property management. Experienced in developing and implementing competitive cost planning, project budgeting, cost controlling and development appraisal. Exceptional organizational, analytic and managerial skills. Career as Commercial Expert till now.

Monday, 6 June 2022

Konflik Kepentingan


Konflik kepentingan timbul apabila apa yang menjadi kepentingan terbaik seseorang itu bukan untuk kepentingan terbaik orang atau organisasi lain di mana individu itu berhutang kesetiaan.

Sebagai contoh, seorang pekerja secara serentak boleh membantu dirinya sendiri tetapi menyakiti majikannya dengan mengambil rasuah untuk membeli barangan yang lebih rendah kualiti atau lebih mahal harga untuk kegunaan syarikatnya.

Konflik kepentingan juga boleh wujud apabila seseorang mesti menjawab kepada dua individu atau kumpulan berbeza yang keperluannya bertentangan antara satu sama lain. Dalam kes ini, melayani satu individu atau kumpulan akan mencederakan yang lain.

Dalam perniagaan dan undang-undang, mempunyai "tanggungjawab fidusiari" kepada seseorang dikenali sebagai mempunyai "kewajipan kesetiaan". Sebagai contoh, juruaudit mempunyai kewajipan kesetiaan kepada pelabur yang bergantung pada laporan kewangan yang diperakui oleh juruaudit. Tetapi juruaudit diupah dan dibayar terus oleh syarikat yang laporannya mereka semak. Kewajipan kesetiaan juruaudit kepada pelabur boleh bertentangan dengan keperluan juruaudit untuk memastikan syarikat - pelanggannya - gembira, serta dengan keinginan syarikat untuk kelihatan seperti pelaburan yang selamat.

Oleh itu, kita yang ingin menjadi orang yang beretika mesti secara sedar mengelakkan situasi di mana kita memberi manfaat kepada diri kita sendiri dengan tidak setia kepada orang lain.

Wednesday, 30 March 2022

BEBERAPA PERATURAN SOSIAL YANG BOLEH MEMBANTU ANDA

 1. Jangan panggil seseorang lebih daripada dua kali secara berterusan. Jika mereka tidak menerima panggilan anda, anggap mereka mempunyai sesuatu yang penting untuk dihadiri;

2. Kembalikan wang yang telah anda pinjam walaupun sebelum orang yang meminjam anda ingat atau memintanya. Ia menunjukkan integriti dan watak anda. Begitu juga dengan payung, pen  dan kotak makan tengah hari.

3. Jangan sekali-kali memesan hidangan mahal di menu apabila seseorang memberi anda makan tengah hari / makan malam.

4. Jangan tanya soalan yang janggal seperti 'Oh jadi anda belum berkahwin?' Atau 'Tidakkah anda mempunyai anak' atau 'Mengapa anda tidak membeli rumah?' Atau kenapa kau tidak membeli mobil? Demi Tuhan itu bukan masalah Anda;

5. Sentiasa buka pintu untuk orang yang datang di belakang anda. Tidak kira sama ada lelaki atau perempuan, senior atau junior. Anda tidak tumbuh kecil dengan melayan seseorang dengan baik di khalayak ramai;

6. Jika anda mengambil teksi dengan rakan dan dia membayar sekarang, cuba bayar lain kali;

7. Hormati warna pendapat yang berbeza. Ingat apa yang 6 untuk anda akan muncul 9 kepada seseorang yang menghadapi anda. Selain itu, pendapat kedua adalah baik untuk alternatif;

8. Jangan sekali-kali mengganggu orang bercakap. Biarkan mereka mencurahkannya. Seperti yang mereka katakan, dengar semuanya dan tapis mereka semua;

9. Jika anda mengusik seseorang, dan mereka nampaknya tidak menikmatinya, hentikan dan jangan sekali-kali melakukannya lagi. Ia menggalakkan seseorang untuk melakukan lebih banyak lagi dan ia menunjukkan betapa menghargai anda;

10. Katakan "terima kasih" apabila seseorang membantu anda.

11. Puji secara terbuka. Mengkritik secara peribadi;

12. Hampir tidak pernah ada alasan untuk memberi komen mengenai berat badan seseorang. Katakan saja, "Anda terlihat fantastis." Jika mereka mahu bercakap tentang kehilangan berat badan, mereka akan;

13. Apabila seseorang menunjukkan foto pada telefon mereka, jangan leret ke kiri atau kanan. Anda tidak pernah tahu apa yang seterusnya;

14. Sekiranya rakan sekerja memberitahu anda bahawa mereka mempunyai janji temu doktor, jangan tanya untuk apa itu, katakan saja "Saya harap anda baik-baik saja". Jangan letakkan mereka dalam kedudukan yang tidak selesa untuk memberitahu anda penyakit peribadi mereka. Sekiranya mereka mahu anda tahu, mereka akan melakukannya tanpa rasa ingin tahu anda;

15. Rawat pembersih dengan rasa hormat yang sama seperti CEO. Tiada siapa yang kagum dengan betapa kasarnya anda boleh melayan seseorang di bawah anda tetapi orang akan melihat jika anda melayan mereka dengan hormat;

16. Jika seseorang bercakap terus kepada anda, menatap telefon anda adalah kasar;

17. Jangan sekali-kali memberi nasihat sehingga anda ditanya;

18. Apabila bertemu dengan seseorang selepas masa yang lama, melainkan mereka mahu bercakap mengenainya, jangan tanya mereka umur dan gaji mereka;

19. Minda perniagaan anda melainkan apa-apa yang melibatkan anda secara langsung - hanya tinggal daripada itu;

20. Keluarkan cermin mata hitam anda jika anda bercakap dengan sesiapa sahaja di jalan. Ini adalah tanda hormat. Moreso, hubungan mata adalah sama pentingnya dengan ucapan anda;

dan21. Jangan sekali-kali bercakap tentang kekayaan anda di tengah-tengah orang miskin. Begitu juga, jangan bercakap tentang anak-anak anda di tengah-tengah mandul.

22.Selepas membaca mesej yang baik cuba katakan "Terima kasih atas mesej".

PENGHARGAAN tetap menjadi cara termudah untuk mendapatkan apa yang tidak Anda miliki....

Bagaimanakah anda berurusan dengan seseorang yang mempersoalkan integriti anda?

"Integriti" adalah istilah yang sangat besar dan peribadi untuk terus terang. Mengikut kamus yang bermaksud 'kualiti jujur dan mempunyai prinsip moral yang kuat' adalah apa yang Integriti.


Saya disoal tentang kejujuran dan prinsip moral saya memerlukan retrospeksi. Mungkin saya telah melakukan sesuatu yang salah dan itulah sebabnya integriti saya dipersoalkan! Ini memerlukan introspeksi, untuk melihat melalui kesedaran saya sendiri untuk menyatakan sama ada sesuatu yang salah telah dilakukan oleh saya atau tidak. Sekiranya ya, sudah tiba masanya untuk 'membetulkan yang salah'. Jika tidak, tidak ada seorang pun di dunia aneh ini bisa mempertanyakan, bahkan meletakkan jari pada saya. Satu-satunya perkara yang penting adalah, apa sahaja yang saya lakukan yang tidak sepatutnya salah, yang tidak sepatutnya bertentangan dengan nilai moral dan pemikiran saya.

Kita hidup di dunia yang penuh dengan orang-orang yang akan mengkritik dan berkomentar pada pekerjaan Anda, perbuatan Anda, tidak berpikir apakah itu benar atau salah. Setiap kali anda melakukan sesuatu, dan jika itu betul secara moral, anda akan mendapati diri anda berada dalam keadaan di mana orang mengkritik anda. Sekiranya demikian, pastikan mereka cemburu terhadap anda dan takut kekalahan daripada anda. Jangan mundur, jangan sekali-kali mempersoalkan diri sendiri tetapi terus melakukan apa yang anda lakukan dan kejayaan yang anda dapat akan bertindak sebagai jawapan kepada orang-orang itu!

Itulah yang saya lakukan dan ia berfungsi!