About Me

My photo
Received my early education at the Rifle Range Road (2) Primary School, Kuala Lumpur. Attended junior high school at Raja Abdullah Secondary School, Kuala Lumpur and high school at Technical Institute, Kuala Lumpur. Further study at Mara Institute of Technology (ITM), Shah Alam, Selangor and obtained Certificate in Town and Regional Planning and Diploma in Quantity Surveying. Continued study in Mara University of Technology (UiTM) and obtained Bachelor of Quantity Surveying (Honours). I am a skilled commercial manager with extensive background in-and thorough knowledge of- development, construction, maintenance and construction contracts. Also having knowledge and experience in project, facilities and property management. Experienced in developing and implementing competitive cost planning, project budgeting, cost controlling and development appraisal. Exceptional organizational, analytic and managerial skills. Career as Commercial Expert till now.

Tuesday, 7 June 2022

Bias Keakuran

Bias pematuhan ialah kecenderungan orang untuk berkelakuan seperti orang di sekeliling mereka daripada menggunakan pertimbangan peribadi mereka sendiri.

Orang ramai kelihatan lebih selesa meniru orang lain, walaupun mengenai perkara etika.

Sebagai contoh, kajian menunjukkan bahawa orang lebih cenderung untuk bertindak secara prososial, seperti menyumbang kepada amal atau penjimatan air, jika mereka melihat atau mendengar orang lain melakukannya juga. Mengetahui bahawa orang di sekeliling kita membuat pilihan beretika menunjukkan ia adalah norma sosial, dan memudahkan kita untuk mengikutinya.

Malangnya, sisi sebaliknya juga benar. Seperti yang dinyatakan oleh ahli psikologi Dan Ariely, "Penipuan adalah menular. Apabila kita melihat orang lain berjaya dengan menipu, ia menjadikan kita lebih cenderung untuk menipu juga.”

Malah, berat sebelah pematuhan boleh menyebabkan orang ramai hanya mengikut kumpulan daripada menggunakan pertimbangan etika bebas mereka sendiri.

Bias Kognitif

Orang umumnya percaya bahawa mereka kebanyakannya rasional dalam pemikiran, keputusan dan tindakan mereka. Tetapi orang yang paling bijak dan terpelajar sering melakukan kesilapan kognitif semasa mereka membuat keputusan kewangan, perubatan, peribadi dan etika. Kesilapan dalam pemikiran ini, juga dipanggil bias kognitif, mempengaruhi semua orang dalam hampir setiap situasi.

Sebagai contoh, Alim Ulama mesti sedar tentang kesilapan bias terlalu yakin kerana mereka membuat hukum yang boleh menyebabkan mereka tidak menghargai pendapat Alim Ulama lain. Begitu juga, Alim Ulama (dan orang lain) mesti berhati-hati terhadap bias pengesahan, iaitu kecenderungan orang ramai untuk memproses maklumat baharu dengan cara yang banyak dipengaruhi oleh kepercayaan sedia ada mereka.

Kesan penambat adalah satu lagi berat sebelah dalam pemikiran di mana tumpuan awal orang pada fakta atau nombor tertentu bermakna mereka gagal menyesuaikan pertimbangan mereka dengan betul apabila maklumat baharu dan berbeza timbul. Terdapat juga ralat kognitif overgeneralization, iaitu kecenderungan untuk melompat ke kesimpulan yang luas berdasarkan satu bukti.

Orang ramai dipengaruhi dalam tahap yang berbeza oleh kecenderungan kognitif ini (dan banyak lagi). Kajian menunjukkan bahawa beberapa kesilapan dalam pemikiran boleh disederhanakan dengan pendidikan. Sebagai contoh, doktor boleh belajar mengenali bias kognitif dan seterusnya mengurangkan kesilapan diagnostik mereka.

Tetapi walaupun dengan usaha, tiada seorang pun daripada kita akan terlepas daripada kesilapan kognitif sama sekali. Mengetahui otak anda berat sebelah adalah penting untuk menjadikannya berfungsi lebih baik untuk anda, dan semua orang di sekeliling anda.

Monday, 6 June 2022

Etika Terbatas


Etika terbatas atau terikat ialah idea bahawa keupayaan kita untuk membuat pilihan beretika selalunya terbatas, terrikat atau terhad kerana tekanan dalaman dan luaran.

Kebanyakan orang biasanya beretika, tetapi tidak sepenuhnya begitu. Sama seperti orang pada umumnya rasional, tetapi tidak sepenuhnya logik seperti Spock dari Star Trek. Keupayaan kita untuk beretika nampaknya mempunyai had.

Sebagai contoh, tekanan luar, seperti kecenderungan untuk menyesuaikan diri dengan tindakan orang di sekeliling kita, boleh menyukarkan untuk melakukan perkara yang betul. Begitu juga bias dalaman, seperti berat sebelah mementingkan diri sendiri, yang sering menyebabkan kita secara tidak sedar memihak kepada diri sendiri dengan mengorbankan orang lain.

Adalah penting untuk memahami bahawa semua orang terikat secara etika, malah sesetengah Alim Ulama. Sesungguhnya, kita semua terdedah kepada kecenderungan kognitif dan tekanan organisasi atau sosial yang mengehadkan kebolehan kita untuk membuat keputusan beretika.

Etika Tingkah Laku

Etika tingkah laku ialah kajian tentang sebab orang membuat keputusan beretika dan tidak beretika yang mereka lakukan. Ajarannya timbul daripada penyelidikan dalam bidang seperti psikologi tingkah laku, sains kognitif, dan biologi evolusi.

Etika tingkah laku berbeza dengan falsafah tradisional. Daripada menumpukan pada cara orang harus berkelakuan, etika tingkah laku mengkaji sebab orang bertindak seperti yang mereka lakukan. Boleh dikatakan, adalah lebih berguna untuk memahami motivasi kita sendiri daripada memahami falsafah Aristotle.

Penyelidikan dalam etika tingkah laku mendapati bahawa manusia jauh dari rasional sepenuhnya. Kebanyakan pilihan beretika dibuat secara intuitif, dengan perasaan, bukan selepas menganalisis situasi dengan teliti. Biasanya, orang yang membuat keputusan yang tidak beretika secara tidak sedar dipengaruhi oleh berat sebelah dalaman, seperti berat sebelah mementingkan diri sendiri, oleh tekanan luar, seperti tekanan untuk akur, dan oleh faktor situasi yang mereka tidak perasan.

Jadi, etika tingkah laku berusaha untuk memahami mengapa orang yang mempunyai niat terbaik pun boleh membuat pilihan etika yang buruk.

Penipuan Altruistik

Penipuan altruistik bermaksud menipu untuk kepentingan orang lain.

Kajian menunjukkan bahawa orang lebih cenderung untuk menipu apabila penipuan itu akan membantu orang lain (serta diri mereka sendiri), atau orang lain dan bukannya diri mereka sendiri. Kerana kebanyakan orang ingin menganggap diri mereka sebagai orang yang baik, lebih mudah bagi orang untuk merasionalkan kesalahan mereka apabila ia memberi manfaat kepada orang lain.

Sebagai contoh, ibu bapa dalam skandal "kemasukkan MRSM" memalsukan pendapatan keluarga di kolej berprestij untuk membantu anak mereka mendapat kemasukan. Ibu bapa mungkin tidak akan membayar rasuah itu untuk membantu diri mereka sendiri. Tetapi dengan memberitahu diri mereka bahawa mereka melakukannya untuk anak-anak mereka, penipuan itu nampaknya baik. Dan ibu bapa tidak menghiraukan status dan hak bermegah yang mereka nikmati apabila anak-anak mereka diterima masuk ke sekolah terbaik.

Begitu juga, kajian menunjukkan bahawa pelajar lebih cenderung untuk menipu (walaupun mereka tahu ia salah) apabila mereka boleh memberitahu diri mereka bahawa mereka membantu rakan atau rakan sekelas.

Seperti yang diperingatkan oleh Profesor Undang-undang Donald Langevoort, "salah satu insentif yang paling kuat untuk menipu adalah untuk memberi perkhidmatan kepada orang lain." Rasionalisasi ini adalah cerun yang sangat licin dan harus menjadi amaran kepada kita semua.

Altruisme

Altruisme bermaksud bertindak untuk kepentingan terbaik orang lain dan bukannya untuk kepentingan diri sendiri. Sesetengah orang percaya altruisme membentuk intipati moral.

Walaupun kita sering bertindak mementingkan diri sendiri, kita juga seolah-olah terikat untuk bekerjasama dengan orang lain. Sebagai contoh, kajian menunjukkan bahawa apabila orang mencari pasangan, mereka cenderung mencari kebaikan lebih daripada kualiti lain.

Pertimbangan moral orang sering didorong oleh emosi. Dan empati terhadap orang lain nampaknya menggalakkan altruisme. Satu lagi emosi, yang dipanggil "ketinggian," nampaknya memberi inspirasi kepada tingkah laku altruistik juga. Kita berasa tinggi apabila kita melihat orang lain bertindak dengan mulia, seperti membantu seseorang yang memerlukan.

Altruisme juga membina hubungan sosial. Sebagai contoh, kajian menunjukkan bahawa orang yang altruistik cenderung untuk menjadi lebih bahagia, menjadi lebih sihat, dan hidup lebih lama.

Jadi, walaupun altruisme membawa kita melakukan yang terbaik untuk orang lain, ia juga membuatkan kita berasa baik dalam proses itu.

Konflik Kepentingan


Konflik kepentingan timbul apabila apa yang menjadi kepentingan terbaik seseorang itu bukan untuk kepentingan terbaik orang atau organisasi lain di mana individu itu berhutang kesetiaan.

Sebagai contoh, seorang pekerja secara serentak boleh membantu dirinya sendiri tetapi menyakiti majikannya dengan mengambil rasuah untuk membeli barangan yang lebih rendah kualiti atau lebih mahal harga untuk kegunaan syarikatnya.

Konflik kepentingan juga boleh wujud apabila seseorang mesti menjawab kepada dua individu atau kumpulan berbeza yang keperluannya bertentangan antara satu sama lain. Dalam kes ini, melayani satu individu atau kumpulan akan mencederakan yang lain.

Dalam perniagaan dan undang-undang, mempunyai "tanggungjawab fidusiari" kepada seseorang dikenali sebagai mempunyai "kewajipan kesetiaan". Sebagai contoh, juruaudit mempunyai kewajipan kesetiaan kepada pelabur yang bergantung pada laporan kewangan yang diperakui oleh juruaudit. Tetapi juruaudit diupah dan dibayar terus oleh syarikat yang laporannya mereka semak. Kewajipan kesetiaan juruaudit kepada pelabur boleh bertentangan dengan keperluan juruaudit untuk memastikan syarikat - pelanggannya - gembira, serta dengan keinginan syarikat untuk kelihatan seperti pelaburan yang selamat.

Oleh itu, kita yang ingin menjadi orang yang beretika mesti secara sedar mengelakkan situasi di mana kita memberi manfaat kepada diri kita sendiri dengan tidak setia kepada orang lain.